Pienen osakeyhtiön tilintarkastuksen riskianalyysi
Keinänen, Jussi (2012)
Keinänen, Jussi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172309
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää riskiperusteisen tilintarkastuksen toteutusta pienen osakeyhtiön tilintarkastuksessa. Työssä perehdytään riskiperusteisen tilintarkastuksen suorittamiseen kansainvälisten tilintarkastusstandardien mukaisesti. Työn tarkoituksena oli selventää millaisia toimenpiteitä riskien analysointiin tarvitaan ja miten tilintarkastajan tulee suorittaa tilintarkastustoimenpiteitä havaitsemiaan riskejä kohtaan. Työn tavoitteena oli myös laatia käytännönläheinen malli riskienanalysointia varten. Mallissa otettiin huomioon erityisesti pienien toimeksiantojen vaatimat seikat riskien analysoinnista.
Riskiperusteinen tilintarkastusprosessi koostuu kolmesta eri vaiheesta: suunnittelusta, toteutuksesta ja raportoinnista. Jokaista vaihetta ohjaa kansainväliset tilintarkastusstandardit, joiden mukaisesti tilintarkastusta tulisi suorittaa. Standardit asettavat huomattavan määrän haasteita pienien osakeyhtiöiden tilintarkastukselle. Tilintarkastusta kohtaan lisääntyneistä vaatimuksista johtuen aikaa tilintarkastuksen suorittamiselle jää aiempaa vähemmän. Vaatimukset ovat lisääntyneet erityisesti tilintarkastuksen suunnittelun ja dokumentoinnin osalta.
Riskiperusteisen tilintarkastuksen tarkoituksena on kohdistaa tilintarkastustoimenpiteet keskeisiin tilinpäätöseriin, joihin tilintarkastaja arvio merkittävimpien virheiden kohdistuvan. Tästä johtuen tilintarkastuksen suunnittelun merkitys riskien havainnoinnissa ja arvioinnissa korostuu. Havaittuja riskejä kohtaan tilintarkastajan tulisi suorittaa riittävä määrä tilintarkastustoimenpiteitä, jotta hän saisi riittävän määrän tilintarkastusevidenssiä annettavaa tilintarkastuskertomusta varten.
Riskianalyysi aiheuttaa lisää työtä tilintarkastajalle. Lisätyöstä johtuen aikaa perinteisille tilintarkastustoimenpiteillä jää aiempaa vähemmän. Riskien analysointi kuitenkin auttaa tilintarkastajaa hahmottamaan tarkastettavaa yhteisöä entistä paremmin. Sen avulla tilintarkastaja voi saada paremman käsityksen yhteisöön kohdistuvista epävarmuustekijöistä. Riskien analysoinnin avulla myös tilintarkastusasiakas voi saada lisäarvoa tilintarkastuksesta, sillä tilintarkastajan tulisi raportoida asiakkaalle huomaamistaan merkittävistä epäkohdista, jotka saattavat aiheuttaa uhkia yrityksen toiminnalle.
Riskiperusteinen tilintarkastusprosessi koostuu kolmesta eri vaiheesta: suunnittelusta, toteutuksesta ja raportoinnista. Jokaista vaihetta ohjaa kansainväliset tilintarkastusstandardit, joiden mukaisesti tilintarkastusta tulisi suorittaa. Standardit asettavat huomattavan määrän haasteita pienien osakeyhtiöiden tilintarkastukselle. Tilintarkastusta kohtaan lisääntyneistä vaatimuksista johtuen aikaa tilintarkastuksen suorittamiselle jää aiempaa vähemmän. Vaatimukset ovat lisääntyneet erityisesti tilintarkastuksen suunnittelun ja dokumentoinnin osalta.
Riskiperusteisen tilintarkastuksen tarkoituksena on kohdistaa tilintarkastustoimenpiteet keskeisiin tilinpäätöseriin, joihin tilintarkastaja arvio merkittävimpien virheiden kohdistuvan. Tästä johtuen tilintarkastuksen suunnittelun merkitys riskien havainnoinnissa ja arvioinnissa korostuu. Havaittuja riskejä kohtaan tilintarkastajan tulisi suorittaa riittävä määrä tilintarkastustoimenpiteitä, jotta hän saisi riittävän määrän tilintarkastusevidenssiä annettavaa tilintarkastuskertomusta varten.
Riskianalyysi aiheuttaa lisää työtä tilintarkastajalle. Lisätyöstä johtuen aikaa perinteisille tilintarkastustoimenpiteillä jää aiempaa vähemmän. Riskien analysointi kuitenkin auttaa tilintarkastajaa hahmottamaan tarkastettavaa yhteisöä entistä paremmin. Sen avulla tilintarkastaja voi saada paremman käsityksen yhteisöön kohdistuvista epävarmuustekijöistä. Riskien analysoinnin avulla myös tilintarkastusasiakas voi saada lisäarvoa tilintarkastuksesta, sillä tilintarkastajan tulisi raportoida asiakkaalle huomaamistaan merkittävistä epäkohdista, jotka saattavat aiheuttaa uhkia yrityksen toiminnalle.