Ympäristötietoisuuskampanjan toteuttaminen Oamkin Liiketalouden yksikössä
Kyrö, Jenni; Perunka, Jenna (2012)
Kyrö, Jenni
Perunka, Jenna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202212359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202212359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ympäristötietoisuuskampanjan toteuttaminen Oulun seudun ammattikorkeakoulun (OAMK) Liiketalouden yksikössä. Kampanjan tavoitteena on ympäristötietoisuuden lisääminen yksikössä. Toimeksiantaja on yksikön ympäristötiimi, jonka yhteyshenkilönä toimii ympäristövastaava Minna Kamula. Toteutuskeinoiksi valittiin teemapäivätapahtuma ja sitä tukeva sähköpostikampanja, joista kerätään palautetta tilastollisilla menetelmillä. Ympäristötiimi oli toivonut vastaavanlaista tempausta jo jonkin aikaa. Ympäristötietoisuuden lisäämiseksi käytetään konkreettisia esimerkkejä sekä asiantuntijavierailijoita.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrotaan tapahtuman järjestämisen vaiheet teoriassa sekä perehdytään ympäristön nykyiseen tilaan ja sen kehitykseen. Lisäksi käsitellään keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Tietoperustassa tarkastellaan myös tapahtuman viestinnän suunnittelua ja toteuttamista.
Tuloksista havaittiin, että ympäristötietoisuus lisääntyi ainakin hieman. Lisäksi ympäristökiinnostuneisuutta saatiin kasvatettua. Käytännönläheisyytensä ansiosta tapahtuma koettiin yleisesti hyväksi keinoksi tietoisuuden lisäämiseen, mutta sähköposti jakoi enemmän mielipiteitä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tapahtuman vakiinnuttaminen vuosittaiseksi voisi olla mielekäs keino kasvattaa ympäristötietoisuuden tasoa. Toisaalta sähköpostikampanjan toistaminen samalla lailla ei välttämättä ole paras mahdollinen keino. Jatkossa Oulun seudun ammattikorkeakoulun ympäristöasioiden maskotin, Ykä-koiran, näkyvyyttä tulisi parantaa, jolloin se toimisi paremmin ympäristötietoisuuden välittäjänä.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrotaan tapahtuman järjestämisen vaiheet teoriassa sekä perehdytään ympäristön nykyiseen tilaan ja sen kehitykseen. Lisäksi käsitellään keinoja, joilla voidaan vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Tietoperustassa tarkastellaan myös tapahtuman viestinnän suunnittelua ja toteuttamista.
Tuloksista havaittiin, että ympäristötietoisuus lisääntyi ainakin hieman. Lisäksi ympäristökiinnostuneisuutta saatiin kasvatettua. Käytännönläheisyytensä ansiosta tapahtuma koettiin yleisesti hyväksi keinoksi tietoisuuden lisäämiseen, mutta sähköposti jakoi enemmän mielipiteitä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tapahtuman vakiinnuttaminen vuosittaiseksi voisi olla mielekäs keino kasvattaa ympäristötietoisuuden tasoa. Toisaalta sähköpostikampanjan toistaminen samalla lailla ei välttämättä ole paras mahdollinen keino. Jatkossa Oulun seudun ammattikorkeakoulun ympäristöasioiden maskotin, Ykä-koiran, näkyvyyttä tulisi parantaa, jolloin se toimisi paremmin ympäristötietoisuuden välittäjänä.