Raportoinnin kehittäminen tilitoimistossa talousjohdon näkökulmasta
Rutanen, Heli (2012)
Rutanen, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152198
Tiivistelmä
Yritykset tarvitsevat taloushallinnon tuottamia raportteja johtamisen tueksi. Ne myös toivovat usein kirjanpidon raporttien lisäksi konsultointia ja ohjausta. Tuloslaskelman ja taseen lisäksi kaivataan raportteja, jotka avaisivat kirjanpidosta saatavia lukuja.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on jyväskyläläinen tili- ja isännöintitoimisto Jyväskylän Yrityskonsultit Oy. Toimeksiantajan asiakaskunta koostuu eri toimialojen yrityksistä. Opinnäytetyössä tutkittiin kirjanpidon kuukausi- ja vuosiraportoinnin kehittämisen tarvetta toimeksiantajan asiakaskunnan keskuudessa kvantitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Palkanlaskentaa ei käsitelty. Tutkimuskysymyksenä oli, millainen raportti tukee toimeksiantajan asiakkaiden talousjohtamista parhaiten.
Teoriaosassa käsiteltiin talousjohtamisen ja raportoinnin teoriaa, jotta ymmärrettiin raportoinnin tärkeys talousjohtamisessa.
Toimeksiantajan asiakkaille toteutetussa kyselyssä tutkittiin tarvetta sellaisille uusille raporteille, jotka tukisivat asiakkaita heidän omassa talousjohtamisessaan. Tutkimus toteutettiin Digiumohjelmistolla, johon asiakkaat saivat linkin vastaamista varten. Kysely oli voimassa kaksi viikkoa. Vastauksia saatiin 13 kappaletta ja vastausprosentiksi muodostui 42 %.
Tutkimuksessa paljastui, että valtaosa toimeksiantajan asiakkaista seuraa yrityksensä tuloskehitystä ja on tyytyväinen tilitoimiston tarjoamiin taloushallinnon raportteihin. Kuitenkin moni koki tarvitsevansa apua talouskehityksen seurannassa. Uusiksi raporteiksi vastaajat toivoivat budjettivertailua, graafisia esityksiä liikevaihdosta sekä prosenttiosuuden kertovaa kulueräkohtaista raporttia. Jatkossa kehityshaasteena tulee olemaan raportoinnin uudistaminen käytännössä. Toimeksiantajan tulee tarkastella uudistuksia oman kehittymisensä sekä asiakkaidensa tarpeiden kautta ja löytää yritykselle sopivin suunta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on jyväskyläläinen tili- ja isännöintitoimisto Jyväskylän Yrityskonsultit Oy. Toimeksiantajan asiakaskunta koostuu eri toimialojen yrityksistä. Opinnäytetyössä tutkittiin kirjanpidon kuukausi- ja vuosiraportoinnin kehittämisen tarvetta toimeksiantajan asiakaskunnan keskuudessa kvantitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Palkanlaskentaa ei käsitelty. Tutkimuskysymyksenä oli, millainen raportti tukee toimeksiantajan asiakkaiden talousjohtamista parhaiten.
Teoriaosassa käsiteltiin talousjohtamisen ja raportoinnin teoriaa, jotta ymmärrettiin raportoinnin tärkeys talousjohtamisessa.
Toimeksiantajan asiakkaille toteutetussa kyselyssä tutkittiin tarvetta sellaisille uusille raporteille, jotka tukisivat asiakkaita heidän omassa talousjohtamisessaan. Tutkimus toteutettiin Digiumohjelmistolla, johon asiakkaat saivat linkin vastaamista varten. Kysely oli voimassa kaksi viikkoa. Vastauksia saatiin 13 kappaletta ja vastausprosentiksi muodostui 42 %.
Tutkimuksessa paljastui, että valtaosa toimeksiantajan asiakkaista seuraa yrityksensä tuloskehitystä ja on tyytyväinen tilitoimiston tarjoamiin taloushallinnon raportteihin. Kuitenkin moni koki tarvitsevansa apua talouskehityksen seurannassa. Uusiksi raporteiksi vastaajat toivoivat budjettivertailua, graafisia esityksiä liikevaihdosta sekä prosenttiosuuden kertovaa kulueräkohtaista raporttia. Jatkossa kehityshaasteena tulee olemaan raportoinnin uudistaminen käytännössä. Toimeksiantajan tulee tarkastella uudistuksia oman kehittymisensä sekä asiakkaidensa tarpeiden kautta ja löytää yritykselle sopivin suunta.