USER ENGAGEMENT AT JYVÄSKYLÄ PAVILJONKI TRADE FAIR CENTER : Cases: FinnGraf 2009, Electricity, Telecommunications, Light & Audio Visual 2010 and Tekniikka 2010
Juuso, Olli-Joonas; Surugiu, Tatiana (2011)
Juuso, Olli-Joonas
Surugiu, Tatiana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida käyttäjäosallistumisen kiertoprosessia palveluiden kehittämisessä Lutakko Living Labille. Nämä kiertoprosessit toteutuivat kolmilla messuilla Jyväskylän Paviljonki Messukeskuksessa. Tavoite oli liittää Paviljongin asiakkaat palveluiden kehittämisprosessiin tunnistamalla yhdessä kehittämisalueita ja luoda ideoita uusille palveluille.
Tutkimus perustui videotallennettuihin, kasvotusten tehtyihin haastatteluihin, joita tehtiin niin näytteilleasettajien kuin vierailijoidenkin kanssa. Tutkimus perustui myös tutkimustiimien, haastatteluiden pohjalta kokoamiin raportteihin. Kerätyt tiedot säilytettiin Lutakko Living Labin arkistossa. Kerätyt ja tallennetut haastattelut jalostettiin ja analysoitiin NVivo nimisen, tietokoneavusteisen, kvalitatiivisen tiedon analysointiohjelmiston avulla.
Käyttäjäosallistumisen merkittävää roolia palveluiden kehittämisessä kokeiltiin toistamalla samat työvaiheet kolme kertaa eli kolmen iteraation ajan Tärkeimmät tunnistetut kehittämisalueet olivat näyttelyhallin tilat, näyttelykojujen sijoittelu, tiedonkulku ja majoituksen löytyminen Jyväskylässä. Pieniä parannuksia havaittiin jokaisen messun, iteraation, jälkeen. Suuri toteutusvaiheessa ollut parannus oli uusi Sokos Hotel Paviljonki, jota rakennettiin Lutakon alueelle. Tärkeimmät ehdotukset uusiksi palveluiksi olivat seuraavat ehdotukset: lisää virkistyspisteitä näyttelyhalliin ja lastenhoitopalvelu.
Paviljonki sovelsi asiakaslähtöisyyttä liiketoimintaansa yhteistyössä palveluiden käyttäjien kanssa, yhdessä luomisen ja yhdessä ideoinnin kautta. Tällä tavalla Paviljonki vähensi palveluiden kehittämiseen ja uusien palveluiden luomiseen mahdollisesti liittyviä riskejä.
Tutkimus perustui videotallennettuihin, kasvotusten tehtyihin haastatteluihin, joita tehtiin niin näytteilleasettajien kuin vierailijoidenkin kanssa. Tutkimus perustui myös tutkimustiimien, haastatteluiden pohjalta kokoamiin raportteihin. Kerätyt tiedot säilytettiin Lutakko Living Labin arkistossa. Kerätyt ja tallennetut haastattelut jalostettiin ja analysoitiin NVivo nimisen, tietokoneavusteisen, kvalitatiivisen tiedon analysointiohjelmiston avulla.
Käyttäjäosallistumisen merkittävää roolia palveluiden kehittämisessä kokeiltiin toistamalla samat työvaiheet kolme kertaa eli kolmen iteraation ajan Tärkeimmät tunnistetut kehittämisalueet olivat näyttelyhallin tilat, näyttelykojujen sijoittelu, tiedonkulku ja majoituksen löytyminen Jyväskylässä. Pieniä parannuksia havaittiin jokaisen messun, iteraation, jälkeen. Suuri toteutusvaiheessa ollut parannus oli uusi Sokos Hotel Paviljonki, jota rakennettiin Lutakon alueelle. Tärkeimmät ehdotukset uusiksi palveluiksi olivat seuraavat ehdotukset: lisää virkistyspisteitä näyttelyhalliin ja lastenhoitopalvelu.
Paviljonki sovelsi asiakaslähtöisyyttä liiketoimintaansa yhteistyössä palveluiden käyttäjien kanssa, yhdessä luomisen ja yhdessä ideoinnin kautta. Tällä tavalla Paviljonki vähensi palveluiden kehittämiseen ja uusien palveluiden luomiseen mahdollisesti liittyviä riskejä.