”Monipuolisesti leikin kautta liikkuen” : Päiväkoti Tenavatalon työntekijöiden ja vanhempien kokemuksia liikuntakasvatuksesta
Rahkola, Satu (2012)
Rahkola, Satu
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162271
Tiivistelmä
Tekijä: Satu Rahkola
Opinnäytetyön nimi: ”Monipuolisesti leikin kautta liikkuen”
Päiväkoti Tenavatalon työntekijöiden ja vanhempien kokemuksia liikuntakasvatuksesta
Sivuja (+liitteitä): 55(+5)
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössäni perehdyn päiväkoti Tenavatalon liikuntakasvatukseen henkilökunnan ja lasten vanhempien näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mitä liikuntakasvatus on, mitä siltä odotetaan sekä miten sitä voitaisiin Tenavatalolla kehittää.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettisena taustana toimivat liikuntakasvatuksen ja lapsen kehityksen teoriat sekä Varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Tiedot on kerätty ryhmähaastattelulla sekä kyselylomakkeella. Analyysimenetelminä käytin keskustelun ja kyselyn sisältöanalyysiä.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Liikuntakasvatusta pidetään tärkeänä osana Tenavatalon toimintaa. Vanhemmat määrittelivät liikuntakasvatuksen etupäässä kiinnostuksen herättämiseksi ja tekemisen iloksi. Vanhemmat kokivat, että liikkumisen tulisi tapahtua leikin kautta, sen tulee olla monipuolista ja jokapäiväistä. Liikunnan sosiaalista puolta tulee korostaa mutta lasten liikkumisessa tulee huomioida myös yksilöllisyys ja vapaaehtoisuus.
Päiväkodin liikuntakasvatusta määriteltäessä henkilökunta koki, että päiväkodissa liikutaan paljon. Liikunta on monipuolista, suunniteltua ja tukee lapsen omaehtoista liikkumista. Lasten yksilöllisyys huomioidaan ja lapsille tarjotaan onnistumisen kokemuksia. Liikuntaa yhdistetään myös muihin kasvatuksen osa-alueisiin.
Päiväkoti Tenavatalon vanhemmilla ja työntekijöillä on varsin samansuuntaiset näkemykset liikuntakasvatuksesta. Kyselyn ja haastattelun kautta ei tullut ilmi ristiriitaisuuksia päiväkodin ja lasten vanhempien käsityksissä liikuntakasvatuksesta. Johtopäätöksenä voin todeta, että kasvatuskumppanuudella on suuri rooli Tenavatalolla ja vanhemmat ja henkilökunta vetävät yhtä köyttä liikuntakasvatuksen suhteen.
Opinnäytetyön nimi: ”Monipuolisesti leikin kautta liikkuen”
Päiväkoti Tenavatalon työntekijöiden ja vanhempien kokemuksia liikuntakasvatuksesta
Sivuja (+liitteitä): 55(+5)
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössäni perehdyn päiväkoti Tenavatalon liikuntakasvatukseen henkilökunnan ja lasten vanhempien näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mitä liikuntakasvatus on, mitä siltä odotetaan sekä miten sitä voitaisiin Tenavatalolla kehittää.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoreettisena taustana toimivat liikuntakasvatuksen ja lapsen kehityksen teoriat sekä Varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Tiedot on kerätty ryhmähaastattelulla sekä kyselylomakkeella. Analyysimenetelminä käytin keskustelun ja kyselyn sisältöanalyysiä.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Liikuntakasvatusta pidetään tärkeänä osana Tenavatalon toimintaa. Vanhemmat määrittelivät liikuntakasvatuksen etupäässä kiinnostuksen herättämiseksi ja tekemisen iloksi. Vanhemmat kokivat, että liikkumisen tulisi tapahtua leikin kautta, sen tulee olla monipuolista ja jokapäiväistä. Liikunnan sosiaalista puolta tulee korostaa mutta lasten liikkumisessa tulee huomioida myös yksilöllisyys ja vapaaehtoisuus.
Päiväkodin liikuntakasvatusta määriteltäessä henkilökunta koki, että päiväkodissa liikutaan paljon. Liikunta on monipuolista, suunniteltua ja tukee lapsen omaehtoista liikkumista. Lasten yksilöllisyys huomioidaan ja lapsille tarjotaan onnistumisen kokemuksia. Liikuntaa yhdistetään myös muihin kasvatuksen osa-alueisiin.
Päiväkoti Tenavatalon vanhemmilla ja työntekijöillä on varsin samansuuntaiset näkemykset liikuntakasvatuksesta. Kyselyn ja haastattelun kautta ei tullut ilmi ristiriitaisuuksia päiväkodin ja lasten vanhempien käsityksissä liikuntakasvatuksesta. Johtopäätöksenä voin todeta, että kasvatuskumppanuudella on suuri rooli Tenavatalolla ja vanhemmat ja henkilökunta vetävät yhtä köyttä liikuntakasvatuksen suhteen.