Vastuullinen liiketoiminta
Jykylä, Kati; Salonen, Niina (2012)
Jykylä, Kati
Salonen, Niina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232434
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yhteiskuntavastuun merkitystä Hakaradio Ecoston yritysasiakkaiden parissa. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä yhteiskuntavastuuseen ja toisena tavoitteena oli teemahaastatella Hakaradion Ecoston yritysasiakkaita.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aluksi yhteiskuntavastuuta yleisesti, jonka jälkeen sen eri osa-alueisiin perehdytään tarkemmin. Osa-alueisiin kuuluvat muun muassa taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu.
Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin kvalitatiiviset teemahaastattelut, sillä tavoitteena oli saada monipuolisia vastauksia siitä, kuinka tärkeäksi Hakaradio Ecoston yritysasiakkaat yhteiskuntavastuun kokevat. Tutkimuksessa tehtiin yhteensä kahdeksan haastattelua ja haastateltavat valittiin yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa, edustamaan parhaiten Hakaradio Ecoston nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yhteiskuntavastuuasiat eivät ole päällimmäisenä hankkijoiden mielessä, heidän tehdessään hankintapäätöksiä. Voidaan myös todeta, että hankinnoista vastaavat työntekijät eivät ole välttämättä ajan tasalla vastuullisuuteen liittyvissä asioissa. Kaikki haastateltavat tunsivat Hakaradio Ecoston ja suurin osa mielsi sen vastuulliseksi yritykseksi. Tutkimuksen avulla saatiin hyvää palautetta muun muassa Hakaradio Ecoston palvelusta sekä laadukkaasta tuotevalikoimastaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aluksi yhteiskuntavastuuta yleisesti, jonka jälkeen sen eri osa-alueisiin perehdytään tarkemmin. Osa-alueisiin kuuluvat muun muassa taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu.
Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin kvalitatiiviset teemahaastattelut, sillä tavoitteena oli saada monipuolisia vastauksia siitä, kuinka tärkeäksi Hakaradio Ecoston yritysasiakkaat yhteiskuntavastuun kokevat. Tutkimuksessa tehtiin yhteensä kahdeksan haastattelua ja haastateltavat valittiin yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa, edustamaan parhaiten Hakaradio Ecoston nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yhteiskuntavastuuasiat eivät ole päällimmäisenä hankkijoiden mielessä, heidän tehdessään hankintapäätöksiä. Voidaan myös todeta, että hankinnoista vastaavat työntekijät eivät ole välttämättä ajan tasalla vastuullisuuteen liittyvissä asioissa. Kaikki haastateltavat tunsivat Hakaradio Ecoston ja suurin osa mielsi sen vastuulliseksi yritykseksi. Tutkimuksen avulla saatiin hyvää palautetta muun muassa Hakaradio Ecoston palvelusta sekä laadukkaasta tuotevalikoimastaan.