Perehdyttäminen osaamisen johtamisessa : Perehdytysohjelma Kolarin terveyskeskuksen vuodeosastolle
Krats, Taija (2012)
Krats, Taija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152205
Tiivistelmä
Tekijä:Taija Krats
Opinnäytetyön nimi: Perehdyttäminen osaamisen johtamisessa; perehdytysohjelma Kolarin ter-veyskeskuksen vuodeosastolle
Työn ohjaajat: Yliopettaja TtT Helena Heikka ja Yliopettaja TtT Lea Rissanen
Työn valmistumislukukausi ja – vuosi: Kevät 2012 Sivumäärä: 54+14
Tämän työn tarkoituksena on ollut luoda toimiva perehdyttämisohjelma Kolarin terveyskeskuksen vuodeosastolle. Siellä on uusi työntekijä saattanut olla kaksikin viikkoa perehdytettävänä, mutta ilman suunniteltua perehdytystä. Vuodeosaston osastonhoitajan kanssa yhteistyössä aloimme kehittää perehdytysohjelmaa, koska suunnitelmallista sellaista ei ollut.
Tutkimusmenetelmänä käytin toimintatutkimusta, jonka ensimmäisessä vaiheessa Kolarin terveyskeskuksen vuodeosaston henkilökunnalta kysyin avoimella lomakekyselyllä, mitä he pitivät tärkeänä uuden työntekijän perehdyttämisessä ja mitä he katsoivat kuuluvan sairaanhoitajan ja lähi-hoitajan työnkuviin. Vastaukset analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä. Näiden vastausten perusteella kehitin yhteistyössä osastonhoitajan ja johtavan lääkärin kanssa työnkuvaukset vuodeosaston sairaan- ja perushoitajille.
Toimintatutkimuksen toisessa vaiheessa osastolle tulleet uudet työntekijät käyttivät apuna perehtymisessä työnkuvauksia. He kuitenkin kokivat niiden olevan liian yksityiskohtaiset, tämän perus-teella aloin kehittämään tasolla olevaa osaamiskarttaa/osaamistarpeita vuodeosastolla. Tarkoi-tuksena on, että uusi työntekijä perehtyy käyttäen apuna tarkistuslistaa/perehdytyskorttia ja osaamistarpeita. Hän suunnittelee oman perehdytyksensä kulun perehdyttäjänsä kanssa.
Varsinaisia tuloksia edellä mainittujen välineiden käytöstä ei ole, koska ne valmistuvat tämän työn myötä. Jatkotutkimusaiheena voisi tarkastella, miten perehdyttäminen on onnistunut ja mitä siinä voitaisiin kehittää. Tämän avuksi perehtyjä tulee saamaan myös palautelomakkeen, jonka avulla osastonhoitaja voi jatkossa kehittää perehdytysprosessia.
Asiasanat: perehdyttäminen, osaamisen johtaminen, osaamistarpeet
Opinnäytetyön nimi: Perehdyttäminen osaamisen johtamisessa; perehdytysohjelma Kolarin ter-veyskeskuksen vuodeosastolle
Työn ohjaajat: Yliopettaja TtT Helena Heikka ja Yliopettaja TtT Lea Rissanen
Työn valmistumislukukausi ja – vuosi: Kevät 2012 Sivumäärä: 54+14
Tämän työn tarkoituksena on ollut luoda toimiva perehdyttämisohjelma Kolarin terveyskeskuksen vuodeosastolle. Siellä on uusi työntekijä saattanut olla kaksikin viikkoa perehdytettävänä, mutta ilman suunniteltua perehdytystä. Vuodeosaston osastonhoitajan kanssa yhteistyössä aloimme kehittää perehdytysohjelmaa, koska suunnitelmallista sellaista ei ollut.
Tutkimusmenetelmänä käytin toimintatutkimusta, jonka ensimmäisessä vaiheessa Kolarin terveyskeskuksen vuodeosaston henkilökunnalta kysyin avoimella lomakekyselyllä, mitä he pitivät tärkeänä uuden työntekijän perehdyttämisessä ja mitä he katsoivat kuuluvan sairaanhoitajan ja lähi-hoitajan työnkuviin. Vastaukset analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä. Näiden vastausten perusteella kehitin yhteistyössä osastonhoitajan ja johtavan lääkärin kanssa työnkuvaukset vuodeosaston sairaan- ja perushoitajille.
Toimintatutkimuksen toisessa vaiheessa osastolle tulleet uudet työntekijät käyttivät apuna perehtymisessä työnkuvauksia. He kuitenkin kokivat niiden olevan liian yksityiskohtaiset, tämän perus-teella aloin kehittämään tasolla olevaa osaamiskarttaa/osaamistarpeita vuodeosastolla. Tarkoi-tuksena on, että uusi työntekijä perehtyy käyttäen apuna tarkistuslistaa/perehdytyskorttia ja osaamistarpeita. Hän suunnittelee oman perehdytyksensä kulun perehdyttäjänsä kanssa.
Varsinaisia tuloksia edellä mainittujen välineiden käytöstä ei ole, koska ne valmistuvat tämän työn myötä. Jatkotutkimusaiheena voisi tarkastella, miten perehdyttäminen on onnistunut ja mitä siinä voitaisiin kehittää. Tämän avuksi perehtyjä tulee saamaan myös palautelomakkeen, jonka avulla osastonhoitaja voi jatkossa kehittää perehdytysprosessia.
Asiasanat: perehdyttäminen, osaamisen johtaminen, osaamistarpeet