Neurologisenkuntoutuslaitteen ohjelmistotyö : Microsoft Kinect -peliohjain
Gordeijev, Jari (2012)
Gordeijev, Jari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222390
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin Microsoft Kinect -peliohjaimen soveltuvuutta neurologiseksi kuntoutusvälineeksi. Microsoft Kinect -ohjaimen toiminta perustuu hahmon- ja liikkeentunnistukseen. Sen avulla käyttäjä voi pelata pelejä tarvitsematta fyysisesti koskea itsepeliohjaimeen.
Työssä oli tarkoituksena tehdä Microsoft Kinect -ohjelmisto, jolla aivohalvauspotilas voi harjoittaa motorisia toimintoja kotonaan. Työ jakaantuu kahteen osaan.Ensimmäisessä osassa käsitellään aivohalvaukseen liittyviä tekijöitä, kuntoutuksen teoriaa ja kuntoutusmenetelmiä. Teoriaosan lopussa tarkastellaan ohjelmistokehityksen menetelmiä ja perehdytään konenäköteknologian perusteisiin. Työn toisessa osassa tarkastellaan itse tehtyä sovellusta. Tässä yhteydessä perehdytään muun muassa ohjelman ulkoasuun, toimintoihin ja sovelluksen ohjelmarakenteeseen .
Työ suoritettiin ohjelmistotyönä. Tuloksena syntyi pelityyppinen Microsoft Kinect -sovellus, jolla voidaan harjoittaa aivohalvauspotilaan käden liikkeitä. Harjoittelu tapahtuu seuraamalla kädellä ruudulla liikkuvaa objektia, joka liikkuu satunnaisesti määrättyjä liikeratoja vaaka-,pysty- tai vinosuuntaan. Harjoittelun aikana käyttäjä saa audiovisuaalista palautetta. Kuntouttavan ominaisuuden lisäksi ohjelmistossa on videotoiminto, jolla voidaan tarvittaessa muodostaa kuvayhteys kuntoutujan ja yhteistyötahon välille yhteistyössä TeamViever -ohjelmiston kanssa.
Työssä oli tarkoituksena tehdä Microsoft Kinect -ohjelmisto, jolla aivohalvauspotilas voi harjoittaa motorisia toimintoja kotonaan. Työ jakaantuu kahteen osaan.Ensimmäisessä osassa käsitellään aivohalvaukseen liittyviä tekijöitä, kuntoutuksen teoriaa ja kuntoutusmenetelmiä. Teoriaosan lopussa tarkastellaan ohjelmistokehityksen menetelmiä ja perehdytään konenäköteknologian perusteisiin. Työn toisessa osassa tarkastellaan itse tehtyä sovellusta. Tässä yhteydessä perehdytään muun muassa ohjelman ulkoasuun, toimintoihin ja sovelluksen ohjelmarakenteeseen .
Työ suoritettiin ohjelmistotyönä. Tuloksena syntyi pelityyppinen Microsoft Kinect -sovellus, jolla voidaan harjoittaa aivohalvauspotilaan käden liikkeitä. Harjoittelu tapahtuu seuraamalla kädellä ruudulla liikkuvaa objektia, joka liikkuu satunnaisesti määrättyjä liikeratoja vaaka-,pysty- tai vinosuuntaan. Harjoittelun aikana käyttäjä saa audiovisuaalista palautetta. Kuntouttavan ominaisuuden lisäksi ohjelmistossa on videotoiminto, jolla voidaan tarvittaessa muodostaa kuvayhteys kuntoutujan ja yhteistyötahon välille yhteistyössä TeamViever -ohjelmiston kanssa.