Palvelumuotoilu apuvälineenä Dieselin naisasiakasmarkkinoinnissa
Jokilehto, Riikka (2011)
Jokilehto, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191506
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vaatealan yritys Diesel, joka on kansainvälinen konserni ja tunnettu brändi ympäri maailmaa. Dieselin tuotevalikoima on laaja, mikä tarjoaa jokaiselle jotakin farkuista mekkoihin. Innovatiivisuus ja laadun korostaminen kuuluvat Dieselin linjaan. Suomessa Dieselillä on yksi oma myymälä Diesel Store, joka sijaitsee Helsingin keskustassa, sekä lukuisia jälleenmyyntipisteitä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli saada markkinoinnin avulla lisää naisasiakkaita Dieselille ja löytää oikeanlaisia kohderyhmiä markkinointia varten. Kehittämishanke rajattiin 25 – 35-vuotiaisiin pääkaupunkiseudulla asuviin naisiin, koska naisasiakkaat ovat tällä hetkellä heikompi asiakassegmentti kuin miehet ja Diesel on lanseeraamassa uutta naisten vaatemallistoa ensi vuonna. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia naisasiakkaita Dieselillä on. Opinnäytetyö keskittyi Dieselin myymälään Diesel Storeen.
Kehittämishanke on toteutettu palvelumuotoilun (Service design) suunnitteluprosessin mukaisesti, ja työn viitekehys muodostui muun muassa markkinoinnin kilpailukeinoista, asiakaslähtöisestä markkinoinnista ja asiakkaan ostokäyttäytymisestä. Palvelumuotoilun osuus korostui työn ideoinnissa ja asiakkaan näkökulmaa hahmottaessa. Palvelumuotoilun suunnitteluprosessin eri vaiheissa käytettiin erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä. Menetelmiä olivat muun muassa mind map –menetelmä, osallistuva havainnointi ja focus group –menetelmä. Palvelumuotoilun menetelmien avulla saatiin tuloksia, joiden pohjalta muodostettiin kolme persoonahahmoa Dieselin mahdollisista naisasiakkaista. Persoonahahmot kuvastavat Dieselin eri asiakasryhmiä.
Palvelumuotoilun suunnitteluprossin eri vaiheista saatujen tulosten perusteella toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia markkinointia varten. Kehitysehdotukset on suunnattu persoonahahmojen edustamiin asiakasryhmiin, joihin markkinointia olisi hyvä keskittää. Diesel on ollut monien vuosien ajan jo tunnettu vaatemerkki ja kuluttajille on jäänyt selkeä mielikuva Dieselin tuotteista. Markkinointia tulisi lisätä, jotta Diesel tulisi tutuksi asiakkaille myös muuna kuin farkkumerkkinä. Markkinoinnin oikeanlainen kohdistaminen voisi tuoda uusia vakituisia asiakkaita Dieselille.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli saada markkinoinnin avulla lisää naisasiakkaita Dieselille ja löytää oikeanlaisia kohderyhmiä markkinointia varten. Kehittämishanke rajattiin 25 – 35-vuotiaisiin pääkaupunkiseudulla asuviin naisiin, koska naisasiakkaat ovat tällä hetkellä heikompi asiakassegmentti kuin miehet ja Diesel on lanseeraamassa uutta naisten vaatemallistoa ensi vuonna. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia naisasiakkaita Dieselillä on. Opinnäytetyö keskittyi Dieselin myymälään Diesel Storeen.
Kehittämishanke on toteutettu palvelumuotoilun (Service design) suunnitteluprosessin mukaisesti, ja työn viitekehys muodostui muun muassa markkinoinnin kilpailukeinoista, asiakaslähtöisestä markkinoinnista ja asiakkaan ostokäyttäytymisestä. Palvelumuotoilun osuus korostui työn ideoinnissa ja asiakkaan näkökulmaa hahmottaessa. Palvelumuotoilun suunnitteluprosessin eri vaiheissa käytettiin erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä. Menetelmiä olivat muun muassa mind map –menetelmä, osallistuva havainnointi ja focus group –menetelmä. Palvelumuotoilun menetelmien avulla saatiin tuloksia, joiden pohjalta muodostettiin kolme persoonahahmoa Dieselin mahdollisista naisasiakkaista. Persoonahahmot kuvastavat Dieselin eri asiakasryhmiä.
Palvelumuotoilun suunnitteluprossin eri vaiheista saatujen tulosten perusteella toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia markkinointia varten. Kehitysehdotukset on suunnattu persoonahahmojen edustamiin asiakasryhmiin, joihin markkinointia olisi hyvä keskittää. Diesel on ollut monien vuosien ajan jo tunnettu vaatemerkki ja kuluttajille on jäänyt selkeä mielikuva Dieselin tuotteista. Markkinointia tulisi lisätä, jotta Diesel tulisi tutuksi asiakkaille myös muuna kuin farkkumerkkinä. Markkinoinnin oikeanlainen kohdistaminen voisi tuoda uusia vakituisia asiakkaita Dieselille.