Asiakastiedon jakaminen myyntiosastojen välillä : Case : Oy Transsphere Ltd
Lamminpää, Jarkko (2009)
Lamminpää, Jarkko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Oy Transsphere Ltd:lle yhteinen ohjeistus ja järjestelmä myynnin tueksi. Työ toteutettiin yhteistyössä yrityksen kanssa. Työssä perehdytään 3PL ja CRM-termien kautta logistiikan järjestelmiin ja asiakkuudenhallintaan yleisesti. Työ toteutetaan perehtymällä alan kirjallisuuteen sekä toteuttamalla haastattelututkimus yrityksessä. Kirjallisuuslähteet käsittelevät pääosin asiakkuudenhallintaa ja logistiikkaa palveluntarjoajan näkökulmasta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja jokainen haastateltava haastateltiin yksitellen. Kirjallisuuslähteistä saatua tietoa verrataan haastatteluihin ja näin yritetään löytää yritykselle toimiva toimintamalli.
Työn tulokena yritykselle valmistui myynnin CRM-järjestelmä sekä sen käyttöohjeistus. Järjestelmän suunnittelun apuna on käytetty haastatteluja sekä kirjallisuuslähteitä. Asiakastiedot ovat myös olleet erillään toisesta, eikä niitä ole ole voinut hyödyntää yrityksen sisäisesti. Järjestelmän tietoteknisen osuuden toteutti yrityksen ATK-tuki. Järjestelmään syötetään dataa kummankin osaston järjestelmistä. Näiden lisäksi siihen tallennetaan myynnin toimesta tarkempaa tietoa.
Yrityksen suurimmat ongelmat myynnin osalta, eli tiedon saanti ja jakaminen helpottuivat järjestelmän avulla. Järjestelmää tullaan kehittämään vielä tulevaisuudessa laajemmaksi. Järjestelmä on kesän 2009 koekäytössä yrityksen Air & Sea-osastolla. Koekäytön aikana järjestelmää tullaan vielä parantamaan. Järjestelmän tulisi olla koko yrityksen käytössä vuoden 2009 aikana. Koska järjestelmä toimii Internetin kautta, voidaan se helposti laajentaa kattamaan myös yrityksen muiden maiden toimipisteet.
Työn tulokena yritykselle valmistui myynnin CRM-järjestelmä sekä sen käyttöohjeistus. Järjestelmän suunnittelun apuna on käytetty haastatteluja sekä kirjallisuuslähteitä. Asiakastiedot ovat myös olleet erillään toisesta, eikä niitä ole ole voinut hyödyntää yrityksen sisäisesti. Järjestelmän tietoteknisen osuuden toteutti yrityksen ATK-tuki. Järjestelmään syötetään dataa kummankin osaston järjestelmistä. Näiden lisäksi siihen tallennetaan myynnin toimesta tarkempaa tietoa.
Yrityksen suurimmat ongelmat myynnin osalta, eli tiedon saanti ja jakaminen helpottuivat järjestelmän avulla. Järjestelmää tullaan kehittämään vielä tulevaisuudessa laajemmaksi. Järjestelmä on kesän 2009 koekäytössä yrityksen Air & Sea-osastolla. Koekäytön aikana järjestelmää tullaan vielä parantamaan. Järjestelmän tulisi olla koko yrityksen käytössä vuoden 2009 aikana. Koska järjestelmä toimii Internetin kautta, voidaan se helposti laajentaa kattamaan myös yrityksen muiden maiden toimipisteet.