Lasten näkemyksiä aikuisuudesta
Keränen, Teija (2012)
Keränen, Teija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012708
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Keränen, Teija. Lasten näkemyksiä aikuisuudesta. Diak Pohjoinen, Oulu, kevät 2012. 45 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten näkemyksiä aikuisuuteen liittyvistä tekijöistä. Tarkoituksena oli myös saada lapsen ääni kuuluviin tämän opinnäytetyön kautta. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli, että aikuiset ja erityisesti päiväkodin työntekijät saisivat vastauksia siihen millaisina lapset näkevät aikuiset. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineiston keräsin haastattelemalla kuutta esikouluikäistä lasta kahdessa oululaisessa päiväkodissa. Haastattelut olivat yksilö- ja parihaastatteluja. Menetelmänä käytin teemahaastattelua.
Tulosten mukaan ikä ja koko määrittävät milloin on aikuinen. Aikuisilla oli erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia. Oikeuksia olivat esimerkiksi määräily ja matkustaminen. Velvollisuuksia oli työssä käynti ja lasten hoito. Lasten mukaan aikuiset eivät saa rikkoa lakia. Lapset arvioivat minkälainen on kiva aikuinen ja ei-kiva aikuinen, henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan sekä tekemisen kautta.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että lapset määrittivät aikuisuuden ulkoisten ominaisuuksien ja toiminnan perusteella. Kaikilta aikuisilta - mukaan luettuna päiväkodin henkilöstö - lapset odottivat läsnäoloa, huomiota ja aikaa. Lapsilla oli käsitys siitä mitä aikuisten pitää tehdä ja ei pidä tehdä, kuten aikuisten tulee käydä töissä ja toisille ei saa tehdä pahaa. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyöni pohjalta esitän lasten näkemyksiä itsestä aikuisena, lasten tulevaisuudenkuvia itsestään.
Asiasanat: lapsi, esikouluikäiset, lapsuus, aikuisuus, kvalitatiivinen tutkimus
Keränen, Teija. Lasten näkemyksiä aikuisuudesta. Diak Pohjoinen, Oulu, kevät 2012. 45 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten näkemyksiä aikuisuuteen liittyvistä tekijöistä. Tarkoituksena oli myös saada lapsen ääni kuuluviin tämän opinnäytetyön kautta. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli, että aikuiset ja erityisesti päiväkodin työntekijät saisivat vastauksia siihen millaisina lapset näkevät aikuiset. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineiston keräsin haastattelemalla kuutta esikouluikäistä lasta kahdessa oululaisessa päiväkodissa. Haastattelut olivat yksilö- ja parihaastatteluja. Menetelmänä käytin teemahaastattelua.
Tulosten mukaan ikä ja koko määrittävät milloin on aikuinen. Aikuisilla oli erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia. Oikeuksia olivat esimerkiksi määräily ja matkustaminen. Velvollisuuksia oli työssä käynti ja lasten hoito. Lasten mukaan aikuiset eivät saa rikkoa lakia. Lapset arvioivat minkälainen on kiva aikuinen ja ei-kiva aikuinen, henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan sekä tekemisen kautta.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että lapset määrittivät aikuisuuden ulkoisten ominaisuuksien ja toiminnan perusteella. Kaikilta aikuisilta - mukaan luettuna päiväkodin henkilöstö - lapset odottivat läsnäoloa, huomiota ja aikaa. Lapsilla oli käsitys siitä mitä aikuisten pitää tehdä ja ei pidä tehdä, kuten aikuisten tulee käydä töissä ja toisille ei saa tehdä pahaa. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyöni pohjalta esitän lasten näkemyksiä itsestä aikuisena, lasten tulevaisuudenkuvia itsestään.
Asiasanat: lapsi, esikouluikäiset, lapsuus, aikuisuus, kvalitatiivinen tutkimus