Myyntikampanjan suunnittelu ja toteutus, case: Unelle
Salonen, Joonas (2012)
Salonen, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272609
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myyntikampanjan suunnittelua ja toteutusta. Opinnäytetyön aluksi suunniteltiin aloittavalle yritykselle myyntikampanja. Suunnitelmaa seuraten toteutettiin kampanja ja raportoitiin tulokset sekä kehittämisehdotukset. Tavoitteena oli myydä 10 palvelutuotetta.
Opinnäytetyössä käsitellään palvelun määritelmää, palveluyrityksen menestystekijöitä, markkinointia, segmentointia ja myyntiä. Markkinoinnissa ja myynnissä keskitytään erityisesti telemarkkinointiin ja ”word of mouth”, eli suusta suuhun – markkinointi. Ne ovat kustannustehokkaita keinoja, ja ovat tästä syystä aloittavalle yritykselle järkeviä ratkaisuja.
Palveluiden myynti perustuu luottamukseen. Asiakkaan on luotettava myyjään, myyjän edustamaan yritykseen ja palveluun, jota hän on ostamassa. Tämä asettaa myyjälle erilaisia vaatimuksia verrattuna fyysisen tuotteen myymiseen. Myyjältä vaaditaan muun muassa rehellisyyttä ja korkeaa etiikkaa.
Kampanjan toteutuksesta saatujen kokemusten pohjalta tehtiin kehittämisehdotuksia, joita seuraamalla seuraavan kampanjan tulos tulee olemaan parempi. Kehittämisehdotusten toisessa osassa käsitellään keinoja, joilla yrityksen palvelua voidaan tehdä tunnetummaksi.
Vaikka suunnitelmat olisi tehty miten hyvin tahansa, tulee niihin aina jonkin verran muutoksia. Monesti kampanjan menestyksen ratkaisee se, miten hyvin eteen tuleviin muutoksiin osataan reagoida. Pystytäänkö aikataulullisiin ja toiminnallisiin muutoksiin reagoimaan niin, että muutokset eivät vaaranna kampanjan tavoitteiden saavuttamista? Tässä kampanjassa asetettuja myyntitavoitteita ei täysin saavutettu.
Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää hyväksi suunniteltaessa uuden yrityksen myyntikampanjaa. Kampanjan toteutuksessa esille tulleita ongelmia analysoimalla voidaan tulevissa kampanjoissa välttää joitakin ongelmia.
Opinnäytetyössä käsitellään palvelun määritelmää, palveluyrityksen menestystekijöitä, markkinointia, segmentointia ja myyntiä. Markkinoinnissa ja myynnissä keskitytään erityisesti telemarkkinointiin ja ”word of mouth”, eli suusta suuhun – markkinointi. Ne ovat kustannustehokkaita keinoja, ja ovat tästä syystä aloittavalle yritykselle järkeviä ratkaisuja.
Palveluiden myynti perustuu luottamukseen. Asiakkaan on luotettava myyjään, myyjän edustamaan yritykseen ja palveluun, jota hän on ostamassa. Tämä asettaa myyjälle erilaisia vaatimuksia verrattuna fyysisen tuotteen myymiseen. Myyjältä vaaditaan muun muassa rehellisyyttä ja korkeaa etiikkaa.
Kampanjan toteutuksesta saatujen kokemusten pohjalta tehtiin kehittämisehdotuksia, joita seuraamalla seuraavan kampanjan tulos tulee olemaan parempi. Kehittämisehdotusten toisessa osassa käsitellään keinoja, joilla yrityksen palvelua voidaan tehdä tunnetummaksi.
Vaikka suunnitelmat olisi tehty miten hyvin tahansa, tulee niihin aina jonkin verran muutoksia. Monesti kampanjan menestyksen ratkaisee se, miten hyvin eteen tuleviin muutoksiin osataan reagoida. Pystytäänkö aikataulullisiin ja toiminnallisiin muutoksiin reagoimaan niin, että muutokset eivät vaaranna kampanjan tavoitteiden saavuttamista? Tässä kampanjassa asetettuja myyntitavoitteita ei täysin saavutettu.
Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää hyväksi suunniteltaessa uuden yrityksen myyntikampanjaa. Kampanjan toteutuksessa esille tulleita ongelmia analysoimalla voidaan tulevissa kampanjoissa välttää joitakin ongelmia.