Liikematkustajien hyvinvointikonseptin suunnittelu hotelliin
Sirenius, Riina (2009)
Sirenius, Riina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033615
Tiivistelmä
Henkisesti kuormittava työ on lisääntynyt viime vuosina ja se vaatii vastapainokseen hyvinvointia edistävää palautumista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella liikematkustajille suunnattu hyvinvointikonsepti Sokos Hotel Tapiola Gardeniin. Työn toimeksiantajana toimi Sokos Hotel Tapiola Gardenin hotellipäällikkö. Liikematkustajat muodostavat suuren osan hotellin asiakkaista ja he ovat hotellille tärkeä kohderyhmä, siksi hyvinvointikonsepti on suunnattu juuri liikematkustajille. Hyvinvointikonseptin avulla on tarkoitus edistää liikematkustajien hyvinvointia ja samalla hotelli erottuisi myös paremmin muista kilpailijoista. Työ rajautuu hyvinvointikonseptin suunnitteluvaiheeseen, johon kuuluu idean arviointi ja kehittäminen. Tämän lisäksi työssä on lyhyesti pohdittu palvelun mahdollista julkaisua sekä laadunvalvontaa.
Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin maalis-huhtikuussa 2009 Sokos Hotel Tapiola Gardenissa. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin, mitä asioita liikematkustajat arvostavat hyvinvointinsa kannalta sekä mistä mahdollisista hyvinvointipalveluista tai -tuotteista he olisivat kiinnostuneita hotellissa. Haasteeksi osoittautui vastauksien saaminen, lomakkeita oli jaettu 180 kpl ja vastauksia saatiin 47 kappaletta. Näin lopullinen vastausprosentti oli 26 %. Tulosten analysoinnissa on käytetty Excel-taulukkolaskenta-ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella liikematkustajat arvostavat hyvinvointinsa kannalta hotellissa eniten puhdasta ja rauhallista huonetta, ilmaista Internet-yhteyttä, saunaa, ystävällistä ja nopeaa palvelua, aamupalan sekä ravintolan ruokalistan monipuolisuutta sekä terveellisyyttä. Hotellin lähiympäristössä liikematkustajat pitivät melko tärkeänä yleisesti liikuntamahdollisuuksia sekä pyöräily- ja lenkkeilymahdollisuuksia. Hyvinvointipalveluista suosituimmiksi nousivat hieronta, polkupyörän sekä kävelysauvojen lainaus, pelikonsolin lainaus huoneeseen, mahdollisuus tilata ruokaa ja juomaa saunalle, ”hyvänolon aamiainen” ja sopimushinnat yhteistyöyritysten, kuten kuntosalien kanssa.
Tutkimuksen jälkeen ideoita täydennettiin ja karsittiin saatujen vastausten perusteella. Lopullinen hyvinvointikonseptin sisältö on suunniteltu tutkimuksen tuloksien perusteella ja siinä on huomioitu hotellin eri palvelut eli aamupala, ravintola, kahvila, aulabaari, saunaosasto ja kuntosali, näiden lisäksi on suunniteltu ulkopuolisten yhteistyöyritysten tuottamia palveluita hotellin tiloihin sekä sopimushintoja yhteistyöyritysten palveluihin. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi suunnitelma hyvinvointikonseptin sisällöstä.
Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin maalis-huhtikuussa 2009 Sokos Hotel Tapiola Gardenissa. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin, mitä asioita liikematkustajat arvostavat hyvinvointinsa kannalta sekä mistä mahdollisista hyvinvointipalveluista tai -tuotteista he olisivat kiinnostuneita hotellissa. Haasteeksi osoittautui vastauksien saaminen, lomakkeita oli jaettu 180 kpl ja vastauksia saatiin 47 kappaletta. Näin lopullinen vastausprosentti oli 26 %. Tulosten analysoinnissa on käytetty Excel-taulukkolaskenta-ohjelmaa.
Tutkimustulosten perusteella liikematkustajat arvostavat hyvinvointinsa kannalta hotellissa eniten puhdasta ja rauhallista huonetta, ilmaista Internet-yhteyttä, saunaa, ystävällistä ja nopeaa palvelua, aamupalan sekä ravintolan ruokalistan monipuolisuutta sekä terveellisyyttä. Hotellin lähiympäristössä liikematkustajat pitivät melko tärkeänä yleisesti liikuntamahdollisuuksia sekä pyöräily- ja lenkkeilymahdollisuuksia. Hyvinvointipalveluista suosituimmiksi nousivat hieronta, polkupyörän sekä kävelysauvojen lainaus, pelikonsolin lainaus huoneeseen, mahdollisuus tilata ruokaa ja juomaa saunalle, ”hyvänolon aamiainen” ja sopimushinnat yhteistyöyritysten, kuten kuntosalien kanssa.
Tutkimuksen jälkeen ideoita täydennettiin ja karsittiin saatujen vastausten perusteella. Lopullinen hyvinvointikonseptin sisältö on suunniteltu tutkimuksen tuloksien perusteella ja siinä on huomioitu hotellin eri palvelut eli aamupala, ravintola, kahvila, aulabaari, saunaosasto ja kuntosali, näiden lisäksi on suunniteltu ulkopuolisten yhteistyöyritysten tuottamia palveluita hotellin tiloihin sekä sopimushintoja yhteistyöyritysten palveluihin. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi suunnitelma hyvinvointikonseptin sisällöstä.