Uusi toimintakäytäntö vaikeavammaisten lasten kuntoutukseen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueelle : Raportti kehittämistyön toteutuksesta
Leppävuori, Pirkko; Korrensalo, Arja (2011)
Leppävuori, Pirkko
Korrensalo, Arja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062854
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Kuntoutuksen koulutusohjelma
______________________________________________________________________
Tekijät: Arja Korrensalo ja Pirkko Leppävuori
Opinnäytetyön nimi: Uusi toimintakäytäntö vaikeavammaisten lasten kuntoutukseen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella. Raportti kehittämistyön toteutuksesta.
Työn ohjaaja: Yliopettaja Arja Veijola
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2011 Sivumäärä: 46 ja liitteet: 54
_____________________________________________________________________
Tämä kehittämistyö on osa Vajaaliikkeisten Kunto ry:n (VLK ry) koordinoimaa Lapsen ja nuoren hyvän kuntoutuksen toteutuminen palveluverkostossa -projektin toteutusta
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella. Oulun alueella on ollut oma osaprojekti ”Lasten ja nuorten hyvän kuntoutuskäytännön ja toiminnallisten kuntoutusverkostojen
kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueelle”, jonka tavoitteet ohjasivat tämän toimintatutkimuksen käynnistymistä.
Kehittämistyö toteutettiin vuosina 2009–2011, ja siihen osallistui lasten kuntoutuspalveluja käyttävien perheiden edustajia, lääkinnällisen kuntoutuksen terapiapalveluja tuottavia terapeutteja sekä päivähoidon edustajia Oulusta ja Kemistä. Lisäksi kehittämistyöhön osallistui Oulun yliopistolliseen sairaalaan lasten neurologian yksikön ja Tervaväylän koulun edustajia. Kehittämismenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, ja aineistot kerättiin kehittämistyöhön osallistujilta dialogisilla työmenetelmillä kuudessa eri interventiossa. Oulussa ja Kemissä oli yhteensä neljä interventiota lasten vanhemmille, terapeuteille sekä päivähoidon ammattihenkilöille. Oulussa järjestettiin interventio Oulun yliopistollisen sairaalan ja Tervaväylän koulun edustajille sekä kaikille yhteinen interventio.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää vaikeavammaisten lasten kuntoutuksen toimintamallia
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin (PPSHP) alueella VLK ry:n ”Lasten hyvä kuntoutus” -mallin mukaisesti. Lisäksi tuotettiin uuden toimintamallin mukaiset toiminnan kehittämissuositukset. Prosessissa kuvautuu uudenlainen toimintakäytäntöjen kehittämismalli, joka tuotettiin yhteistoiminallisesti perheiden, Oulun yliopistollisen sairaalan lastenneurologian yksikön ja Tervaväylän koulun asiantuntijoiden sekä kuntoutuspalveluja tuottavien terapeuttien ja päivähoidon asiantuntijoiden kanssa.
Kehittämistyön keskeisin tulos on vaikeavammaisten lasten kuntoutusmallin kehittämisen suositukset PPSHP:n alueelle; suositukset on tuotettu kehittämistyöhön osallistuneiden
tuottamien suorien kehittämisehdotusten sekä tässä raportissa julkaistujen tutkimustulosten perusteella. Kehittämistyön viitekehys ja keskeiset tulokset on raportoitu artikkeleina
VLK ry:n hankeraportissa ”Lapsen ja nuoren kuntoutuksen kehittäminen”. Artikkelit on tuotettu yhteistyössä ohjaavan opettajan kanssa.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Kuntoutuksen koulutusohjelma
______________________________________________________________________
Tekijät: Arja Korrensalo ja Pirkko Leppävuori
Opinnäytetyön nimi: Uusi toimintakäytäntö vaikeavammaisten lasten kuntoutukseen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella. Raportti kehittämistyön toteutuksesta.
Työn ohjaaja: Yliopettaja Arja Veijola
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2011 Sivumäärä: 46 ja liitteet: 54
_____________________________________________________________________
Tämä kehittämistyö on osa Vajaaliikkeisten Kunto ry:n (VLK ry) koordinoimaa Lapsen ja nuoren hyvän kuntoutuksen toteutuminen palveluverkostossa -projektin toteutusta
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella. Oulun alueella on ollut oma osaprojekti ”Lasten ja nuorten hyvän kuntoutuskäytännön ja toiminnallisten kuntoutusverkostojen
kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueelle”, jonka tavoitteet ohjasivat tämän toimintatutkimuksen käynnistymistä.
Kehittämistyö toteutettiin vuosina 2009–2011, ja siihen osallistui lasten kuntoutuspalveluja käyttävien perheiden edustajia, lääkinnällisen kuntoutuksen terapiapalveluja tuottavia terapeutteja sekä päivähoidon edustajia Oulusta ja Kemistä. Lisäksi kehittämistyöhön osallistui Oulun yliopistolliseen sairaalaan lasten neurologian yksikön ja Tervaväylän koulun edustajia. Kehittämismenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, ja aineistot kerättiin kehittämistyöhön osallistujilta dialogisilla työmenetelmillä kuudessa eri interventiossa. Oulussa ja Kemissä oli yhteensä neljä interventiota lasten vanhemmille, terapeuteille sekä päivähoidon ammattihenkilöille. Oulussa järjestettiin interventio Oulun yliopistollisen sairaalan ja Tervaväylän koulun edustajille sekä kaikille yhteinen interventio.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää vaikeavammaisten lasten kuntoutuksen toimintamallia
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin (PPSHP) alueella VLK ry:n ”Lasten hyvä kuntoutus” -mallin mukaisesti. Lisäksi tuotettiin uuden toimintamallin mukaiset toiminnan kehittämissuositukset. Prosessissa kuvautuu uudenlainen toimintakäytäntöjen kehittämismalli, joka tuotettiin yhteistoiminallisesti perheiden, Oulun yliopistollisen sairaalan lastenneurologian yksikön ja Tervaväylän koulun asiantuntijoiden sekä kuntoutuspalveluja tuottavien terapeuttien ja päivähoidon asiantuntijoiden kanssa.
Kehittämistyön keskeisin tulos on vaikeavammaisten lasten kuntoutusmallin kehittämisen suositukset PPSHP:n alueelle; suositukset on tuotettu kehittämistyöhön osallistuneiden
tuottamien suorien kehittämisehdotusten sekä tässä raportissa julkaistujen tutkimustulosten perusteella. Kehittämistyön viitekehys ja keskeiset tulokset on raportoitu artikkeleina
VLK ry:n hankeraportissa ”Lapsen ja nuoren kuntoutuksen kehittäminen”. Artikkelit on tuotettu yhteistyössä ohjaavan opettajan kanssa.