Internet ja sosiaalinen media korkeakoulujen opiskelijarekrytoinnissa
Liekkola, Heini (2012)
Liekkola, Heini
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
kyselytutkimusAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203052810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203052810
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointia verkossa ja sosiaalisessa mediassa korkeakoulujen opiskelijarekrytoinnin näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lukion viimeisen vuoden opiskelijoiden tiedonhankintamenetelmiä jatkokoulutukseen liittyen. Tutkimusongelmina on selvittää, mitä tietoja abiturientit etsivät korkeakouluista sekä mistä tietoa jatkokoulutuksesta etsitään verkossa. Tutkimuksessa kartoitetaan myös abiturienttien sosiaalisen median käyttöä. Opinnäytetyö tehdään Lahden ammattikorkeakoulun Liiketalouden alan toimeksiantona.
Työn teoriaosuudessa perehdytään korkeakoulujen mahdollisuuksiin markkinoida koulutusta potentiaalisille opiskelijoille eri internetin ja sosiaalisen median kanavissa. Teoreettinen viitekehys perustuu alan kirjalliseen sekä sähköiseen aineistoon.
Empiriaosuuden tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kahdessa Päijät-Hämeen lukiossa yhteensä 108 abiturientille. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Webropol-sovelluksen avulla. Lisäksi työssä tehtiin pienimuotoinen katsaus korkeakoulujen tämänhetkisen markkinoinnin tilaan tutkimalla kymmenen korkeakoulun näkymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen ja teoriatiedon pohjalta annettiin kehitysehdotuksia Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden alan markkinoinnin kehittämiseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että abiturientit käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin ja suosituimmat sivustot ovat YouTube ja Facebook. Kuitenkin vähemmistö on toistaiseksi hyödyntänyt korkeakoulujen sosiaalisen median sivustoja. Tärkein tiedonlähde verkossa ovat korkeakoulun omat verkkosivut, josta etsitään ennen kaikkea koulutustarjontaan, opintojen sisältöön ja hakuprosessiin liittyvää sisältöä. Blogien ja videoiden potentiaalisin aihe on opiskelijaelämä. Koulutustarjonta ja opintojen sisältö tulee olla löydettävissä myös korkeakoulun Facebook-sivujen kautta.
Korkeakoulujen tulisi kiinnittää huomiota ennen kaikkea sosiaalisen median sivustojensa löydettävyyteen. Kotisivut säilytetään tärkeimpänä asiatiedon lähteenä ja ne toimivat portaalina sosiaalisen median sivustoille. Tärkeimmät LAMK:n liiketalouden alalle annetut kehitysehdotukset ovat kotisivujen uudistaminen sekä sosiaalisen median palveluiden löydettävyyden parantaminen.
Avainsanat: verkkomarkkinointi, sosiaalinen media, opiskelijarekrytointi
Työn teoriaosuudessa perehdytään korkeakoulujen mahdollisuuksiin markkinoida koulutusta potentiaalisille opiskelijoille eri internetin ja sosiaalisen median kanavissa. Teoreettinen viitekehys perustuu alan kirjalliseen sekä sähköiseen aineistoon.
Empiriaosuuden tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kahdessa Päijät-Hämeen lukiossa yhteensä 108 abiturientille. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Webropol-sovelluksen avulla. Lisäksi työssä tehtiin pienimuotoinen katsaus korkeakoulujen tämänhetkisen markkinoinnin tilaan tutkimalla kymmenen korkeakoulun näkymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen ja teoriatiedon pohjalta annettiin kehitysehdotuksia Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden alan markkinoinnin kehittämiseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että abiturientit käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin ja suosituimmat sivustot ovat YouTube ja Facebook. Kuitenkin vähemmistö on toistaiseksi hyödyntänyt korkeakoulujen sosiaalisen median sivustoja. Tärkein tiedonlähde verkossa ovat korkeakoulun omat verkkosivut, josta etsitään ennen kaikkea koulutustarjontaan, opintojen sisältöön ja hakuprosessiin liittyvää sisältöä. Blogien ja videoiden potentiaalisin aihe on opiskelijaelämä. Koulutustarjonta ja opintojen sisältö tulee olla löydettävissä myös korkeakoulun Facebook-sivujen kautta.
Korkeakoulujen tulisi kiinnittää huomiota ennen kaikkea sosiaalisen median sivustojensa löydettävyyteen. Kotisivut säilytetään tärkeimpänä asiatiedon lähteenä ja ne toimivat portaalina sosiaalisen median sivustoille. Tärkeimmät LAMK:n liiketalouden alalle annetut kehitysehdotukset ovat kotisivujen uudistaminen sekä sosiaalisen median palveluiden löydettävyyden parantaminen.
Avainsanat: verkkomarkkinointi, sosiaalinen media, opiskelijarekrytointi