Lähiruoka päivittäistavarakaupassa
Nupponen, Saija (2012)
Nupponen, Saija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072896
Tiivistelmä
Lähiruoka on melko uusi, kasvava trendi. Lähiruoaksi määritellään mahdollisimman lähellä paikallisista raaka-aineista tuotetut elintarvikkeet.
Työn käsittelee lähiruokaa päivittäistavarakaupassa sekä käsitteen ymmärrettävyyttä, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä Kouvolassa, Myllykosken taajamassa sijaitsevan K-Market Ruokamyllyn lähiruoan hankintaprosessiin. Päätavoite oli selvittää, kuinka ketjuun kuuluvan päivittäistavarakaupan tulee huomioida lähiruoka toiminnassaan nyt ja lähitulevaisuudessa.
Tutkimus aloitettiin tutustumalla myymälän nykyiseen lähiruokatilanteeseen sekä kartoittamalla alueen lähiruoan tuottajat. Tämän jälkeen tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyitä sekä haastatteluita. Tiedonkeruumenetelmä sekä kysymykset valittiin jokaiselle sidosryhmälle erikseen. Ennen tulosten tulkitsemista täytyi selvittää Keskon kanta lähiruoan tarjontaan ketjuun kuuluvissa päivittäistavarakaupoissa.
Hankittuja tietoja analysoitiin ja tuloksia verrattiin useiden eri tekijöiden vaikutukset huomioiden. Saatujen tulosten perusteella oli mahdollista löytää kehittämisideoita sekä uusia yhteistyökumppaneita, jotka ovat asiakkaiden toiveiden mukaisia. Lähiruokatuotteet tulisi saada paremmin esille ja myös valikoimaa on lisättävä, vaikka jo nykyinen valikoima on melko kattava. Asiakkaat ja tuottajat toivovat erityisesti lähiruokatapahtumia sekä lähiruokapistettä. Tutkimustuloksista hyötyivät sekä kohdeyritys, että yhteistyöstä kiinnostuneet paikalliset yritykset.
Työn käsittelee lähiruokaa päivittäistavarakaupassa sekä käsitteen ymmärrettävyyttä, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä Kouvolassa, Myllykosken taajamassa sijaitsevan K-Market Ruokamyllyn lähiruoan hankintaprosessiin. Päätavoite oli selvittää, kuinka ketjuun kuuluvan päivittäistavarakaupan tulee huomioida lähiruoka toiminnassaan nyt ja lähitulevaisuudessa.
Tutkimus aloitettiin tutustumalla myymälän nykyiseen lähiruokatilanteeseen sekä kartoittamalla alueen lähiruoan tuottajat. Tämän jälkeen tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyitä sekä haastatteluita. Tiedonkeruumenetelmä sekä kysymykset valittiin jokaiselle sidosryhmälle erikseen. Ennen tulosten tulkitsemista täytyi selvittää Keskon kanta lähiruoan tarjontaan ketjuun kuuluvissa päivittäistavarakaupoissa.
Hankittuja tietoja analysoitiin ja tuloksia verrattiin useiden eri tekijöiden vaikutukset huomioiden. Saatujen tulosten perusteella oli mahdollista löytää kehittämisideoita sekä uusia yhteistyökumppaneita, jotka ovat asiakkaiden toiveiden mukaisia. Lähiruokatuotteet tulisi saada paremmin esille ja myös valikoimaa on lisättävä, vaikka jo nykyinen valikoima on melko kattava. Asiakkaat ja tuottajat toivovat erityisesti lähiruokatapahtumia sekä lähiruokapistettä. Tutkimustuloksista hyötyivät sekä kohdeyritys, että yhteistyöstä kiinnostuneet paikalliset yritykset.