Brändipääoma: : metalliteollisuuden pk-yritys
Järviaho, Oskari (2012)
Järviaho, Oskari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072928
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Tikli Group Oy:n toimitusjohtajan toimeksiantona. Sen ensisijainen tarkoitus oli määritellä Tiklin brändipääoma eli yrityksen brändin tunnettuuden,yrityksen ja tuotteiden koetun laadun, asiakkaiden brändiuskollisuuden ja heidän brändimielleyhtymien yhdistelmä.
Työn teoriaosuus koostuu brändin sekä brändipääoman määritelmistä ja menetelmäteoreettisesta osuudesta, jossa käydään läpi tutkimuksessa käytettävät metodit. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla puhelimitse kymmenelle yrityksen asiakasrekisteristä poimitulle asiakkaalle. Haastattelun avulla haluttiin selvittää Tiklin brändipääoma tutkimuksen tuloksista.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että Tikli on erittäin hyvässä maineessa asiakkaiden keskuudessa ja etenkin sen tuotteiden laatu sekä palvelun taso ovat ensiluokkaista. Palvelu ja laatu ovatkin ehdottomasti yrityksen vahvuuksia. Kehityskohteina voidaan pitää etenkin yleistä näkyvyyttä ja toimitusaikataulujen viivästymiset. Näkyvyyden avulla Tikliä brändinä voitaisiin saada enemmän potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen ja toimituksia parantamalla vahvistamaan asiakkaiden uskollisuutta brändiä kohtaan.
Opinnäytetyöstä saatujen tulosten toivotaan herättävän keskustelua yrityksen johdossa, siitä miten yritys voisi viestiä vielä enemmän sekä erottautua kilpailijoiden massasta.
Työn teoriaosuus koostuu brändin sekä brändipääoman määritelmistä ja menetelmäteoreettisesta osuudesta, jossa käydään läpi tutkimuksessa käytettävät metodit. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla puhelimitse kymmenelle yrityksen asiakasrekisteristä poimitulle asiakkaalle. Haastattelun avulla haluttiin selvittää Tiklin brändipääoma tutkimuksen tuloksista.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että Tikli on erittäin hyvässä maineessa asiakkaiden keskuudessa ja etenkin sen tuotteiden laatu sekä palvelun taso ovat ensiluokkaista. Palvelu ja laatu ovatkin ehdottomasti yrityksen vahvuuksia. Kehityskohteina voidaan pitää etenkin yleistä näkyvyyttä ja toimitusaikataulujen viivästymiset. Näkyvyyden avulla Tikliä brändinä voitaisiin saada enemmän potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen ja toimituksia parantamalla vahvistamaan asiakkaiden uskollisuutta brändiä kohtaan.
Opinnäytetyöstä saatujen tulosten toivotaan herättävän keskustelua yrityksen johdossa, siitä miten yritys voisi viestiä vielä enemmän sekä erottautua kilpailijoiden massasta.