Kohti satumaailmaa ja sen taa : Miten luoda toimiva satukuvitus?
Pääkkönen, Tiina-Mari (2012)
Pääkkönen, Tiina-Mari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062849
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on saada selville oleellisimmat seikat, kuinka kuvakirjan kuvittaja saa kuvituksestaan lapsikatsojalle mahdollisimman merkityksekkään. Alkuun tutkielmassa selvennän satukuvien merkityksen lapselle, jonka jälkeen tuon esiin kirjoittamattomia sääntöjä ja keinoja, millainen on hyvä satukuva ja miten kuvittaja saa sellaisen aikaan. Tutkielman tarkoituksena on toimia tiivistävänä oppaana satukuvittajan urasta haaveileville.
Kuvittamisesta löytyy valtavasti tietoa, mikä kielii tämän taiteenalan kiinnostavuudesta. Sen lisäksi, että valikoin runsaasta teoriatiedosta tutkielmani kannalta oleellisimmat seikat, toteutin sähköpostitse avoimia kysymyksiä sisältäneen kyselyn kahdeksalle kuvittajalle joilla on kokemusta satujen kuvittamisesta.
Tutkielmassa saadut tulokset selventävät muun muassa, miksi satukuvituksissa turvaudutaan liioitteluun. Lisäksi selvitin kuvan ja tekstin välisen suhteen oleellisuuden ja taidot joita satukuvittaja tarvitsee piirtokyvyn lisäksi. Päätuloksena syntyi johtopäätös siitä, että kuvittaja ei vain keskity satujen visualisointiin, vaan hän eläytyy tarinankerrontaan mukaan ja kanssakuvittelijana opastaa kädestä pitäen pienen katselijan syvemmälle kohti satumaailmaa.
Kuvittamisesta löytyy valtavasti tietoa, mikä kielii tämän taiteenalan kiinnostavuudesta. Sen lisäksi, että valikoin runsaasta teoriatiedosta tutkielmani kannalta oleellisimmat seikat, toteutin sähköpostitse avoimia kysymyksiä sisältäneen kyselyn kahdeksalle kuvittajalle joilla on kokemusta satujen kuvittamisesta.
Tutkielmassa saadut tulokset selventävät muun muassa, miksi satukuvituksissa turvaudutaan liioitteluun. Lisäksi selvitin kuvan ja tekstin välisen suhteen oleellisuuden ja taidot joita satukuvittaja tarvitsee piirtokyvyn lisäksi. Päätuloksena syntyi johtopäätös siitä, että kuvittaja ei vain keskity satujen visualisointiin, vaan hän eläytyy tarinankerrontaan mukaan ja kanssakuvittelijana opastaa kädestä pitäen pienen katselijan syvemmälle kohti satumaailmaa.