Kanta-asiakasohjelman uudistus ja sen ohjeistus henkilökunnalle : case: Iittala
Nieminen, Niina (2009)
Nieminen, Niina
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152835
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään MyIittala-kanta-asiakasohjelman uudistusta ja sen ohjeistusta myymälähenkilökunnalle. Iittalan myymälähenkilökunta tulee saamaan myymälöihin käyttöönsä kirjallisen MyIittala-oppaan, josta he löytävät kaiken olennaisen tiedon liittyen uuteen MyIittala-konseptiin. Työn tarkoituksena on selvittää MyIittala-konseptiuudistusta yleisesti, ja kuinka opas myymälähenkilökunnalle on toteutettu.
Työn teoriaosuudessa käsitellään viestintää työyhteisöissä, ja kuinka viestintä vaikuttaa työyhteisön kaikkiin toimintoihin. Viestinnän merkitys kasvaa muutostilanteessa. Muutoksessa johtaminen on tärkeä taito. Viestinnän on oltava jatkuvaa muutoksessa, ja kun muutos osataan johtaa hyvin, vähentyy myös muutoksen yleensä aiheuttama muutosvastarinta. Muutoksen vastustamista vähentää myös se, että työntekijät otetaan mukaan asioiden suunnitteluun mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, ja tätä kautta työntekijöitä motivoidaan muutoksen tuomiin toimintatapoihin. Näin työntekijät voivat tuntea olevansa sitoutuneita työhönsä ja organisaatioon, jossa he työskentelevät.
Empiriaosuudessa selvitetään MyIittala-konseptiuudistusta yleisesti, sekä mitä hyötyä siitä on asiakkaille ja kuinka se tulee vaikuttamaan myyjien työhön myymälöissä. Empiriaosuudessa käsitellään myös myymälähenkilökunnalle tulevaa MyIittala-oppaan toteuttamista.
Uutta MyIittala-konseptia ei ole vielä lanseerattu. Tehdyn työn perusteella voidaan todeta MyIittala-oppaan olevan onnistunut, sekä erittäin hyödyllinen ja käytännöllinen väline myyjille heidän työssään.
MyIittala-konseptilla on edellytykset menestyä. Ratkaisevan tärkeää konseptin menestyksen kannalta on myyjien sitouttaminen uuteen konseptiin. Myyjien kannustaminen ja palkitseminen on merkityksellistä, ja motivoi heitä työssään. Myyjiltä saatavan palautteen avulla voidaan yhteisvoimin parantaa uuden konseptin toimivuutta. Samalla myyjien sitoutuvuus MyIittalaan kasvaa, kun he pääsevät itse vaikuttamaan mielipiteillään.
Työn teoriaosuudessa käsitellään viestintää työyhteisöissä, ja kuinka viestintä vaikuttaa työyhteisön kaikkiin toimintoihin. Viestinnän merkitys kasvaa muutostilanteessa. Muutoksessa johtaminen on tärkeä taito. Viestinnän on oltava jatkuvaa muutoksessa, ja kun muutos osataan johtaa hyvin, vähentyy myös muutoksen yleensä aiheuttama muutosvastarinta. Muutoksen vastustamista vähentää myös se, että työntekijät otetaan mukaan asioiden suunnitteluun mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, ja tätä kautta työntekijöitä motivoidaan muutoksen tuomiin toimintatapoihin. Näin työntekijät voivat tuntea olevansa sitoutuneita työhönsä ja organisaatioon, jossa he työskentelevät.
Empiriaosuudessa selvitetään MyIittala-konseptiuudistusta yleisesti, sekä mitä hyötyä siitä on asiakkaille ja kuinka se tulee vaikuttamaan myyjien työhön myymälöissä. Empiriaosuudessa käsitellään myös myymälähenkilökunnalle tulevaa MyIittala-oppaan toteuttamista.
Uutta MyIittala-konseptia ei ole vielä lanseerattu. Tehdyn työn perusteella voidaan todeta MyIittala-oppaan olevan onnistunut, sekä erittäin hyödyllinen ja käytännöllinen väline myyjille heidän työssään.
MyIittala-konseptilla on edellytykset menestyä. Ratkaisevan tärkeää konseptin menestyksen kannalta on myyjien sitouttaminen uuteen konseptiin. Myyjien kannustaminen ja palkitseminen on merkityksellistä, ja motivoi heitä työssään. Myyjiltä saatavan palautteen avulla voidaan yhteisvoimin parantaa uuden konseptin toimivuutta. Samalla myyjien sitoutuvuus MyIittalaan kasvaa, kun he pääsevät itse vaikuttamaan mielipiteillään.