Tuotantopaikka-analyysi Meksikosta suomalaisen maahantuojan näkökulmasta : case: Tienda Oy
Hakala, Doris Heini (2012)
Hakala, Doris Heini
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203083059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203083059
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä relevanttia tietoa Meksikosta tuotantopaikka-analyysin avulla, jotta kerätyn tiedon pohjalta voitaisiin laatia liiketoimintasuunnitelma ja sen jälkeen perustaa yritys. Perustettava yritys, Tienda Oy, tuottaa, maahantuo ja myy Meksikon alkuperäiskansojen valmistamia käsitöitä. Tätä opinnäytetyötä käytetään apuna perustettavan yrityksen strategioita valittaessa. Erityistä huomiota kiinnitettiin Meksikon poikkeavuuksiin ja ongelmiin, jotka eroavat useiden muiden maiden välisestä kaupasta ja jotka vaikuttavat tulevan yrityksen liiketoimintaan. Päätutkimuskysymykseksi muodostui: mitä suomalaisen maahantuojan näkökulmasta on otettava huomioon tuotantomaassa Meksikos-sa ennen viennin käynnistämistä?
Tässä opinnäytetyössä päätutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta (case study research). Tutkimusmateriaalia kerättiin pääasiassa Internetistä. Meksikon ajantasaiset tietokannat, kuten tilastokeskus sekä erilaiset valtion sivustot osoittautuivat hyödyllisiksi lähteiksi. Maailmanpankin ja Central Intelligence Agencyn (CIA) tietokannoista saatiin paljon hyödyllistä tilastollista lähdemateriaalia. Kirjoituspöytätutkimuksen lisäksi toteutettiin kvalitatiivisia teemahaastatteluita, jois-sa erilaiset asiantuntijat Suomesta ja Meksikosta kertoivat näkemyksiään Skypen kautta tai kasvotusten.
Ensimmäinen luku tässä opinnäytetyössä on maa-analyysi Meksikosta, jossa sovelletaan PESTEL-analyysin teoriaa. Toinen luku käsittelee Tienda Oy:n logistista prosessia ja sekä Meksikon liiketoimintakulttuuria. Yhteenvedossa nämä kaksi lukua on nivottu yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi. Tärkein tutkimustulos oli huomata yhteys opinnäytetyön eri osien välillä. Esimerkiksi politiikka, taloustilanne, turvallisuus, korruptio ja liiketoimintakulttuuri ovat kaikki muokkautuneet historiasta. Vielä nykyäänkin, historian vaikutus näkyy yritysten logistiikassa, liikesuhteissa sekä muissa toiminnoissa. Köyhyyden sekä erityisesti naisten ja alkuperäiskansojen ihmisoikeuksien ymmärtäminen toi uutta perspektiiviä Tienda Oy:n liiketoiminnalle. Tuotantopaikka-alueeksi valittiin Etelä-Meksiko siellä asuvan intiaaniväestön runsaan lukumäärän vuoksi. Myös logistiikka sekä hyvä turvallisuustilanne vaikuttivat tähän päätökseen. Keskustelu paikallisten kanssa sekä ajankohtaisten asioiden seuraaminen ovat eräitä avaintekijöitä toimivaan liiketoimintaympäristöön.
Tässä opinnäytetyössä päätutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta (case study research). Tutkimusmateriaalia kerättiin pääasiassa Internetistä. Meksikon ajantasaiset tietokannat, kuten tilastokeskus sekä erilaiset valtion sivustot osoittautuivat hyödyllisiksi lähteiksi. Maailmanpankin ja Central Intelligence Agencyn (CIA) tietokannoista saatiin paljon hyödyllistä tilastollista lähdemateriaalia. Kirjoituspöytätutkimuksen lisäksi toteutettiin kvalitatiivisia teemahaastatteluita, jois-sa erilaiset asiantuntijat Suomesta ja Meksikosta kertoivat näkemyksiään Skypen kautta tai kasvotusten.
Ensimmäinen luku tässä opinnäytetyössä on maa-analyysi Meksikosta, jossa sovelletaan PESTEL-analyysin teoriaa. Toinen luku käsittelee Tienda Oy:n logistista prosessia ja sekä Meksikon liiketoimintakulttuuria. Yhteenvedossa nämä kaksi lukua on nivottu yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi. Tärkein tutkimustulos oli huomata yhteys opinnäytetyön eri osien välillä. Esimerkiksi politiikka, taloustilanne, turvallisuus, korruptio ja liiketoimintakulttuuri ovat kaikki muokkautuneet historiasta. Vielä nykyäänkin, historian vaikutus näkyy yritysten logistiikassa, liikesuhteissa sekä muissa toiminnoissa. Köyhyyden sekä erityisesti naisten ja alkuperäiskansojen ihmisoikeuksien ymmärtäminen toi uutta perspektiiviä Tienda Oy:n liiketoiminnalle. Tuotantopaikka-alueeksi valittiin Etelä-Meksiko siellä asuvan intiaaniväestön runsaan lukumäärän vuoksi. Myös logistiikka sekä hyvä turvallisuustilanne vaikuttivat tähän päätökseen. Keskustelu paikallisten kanssa sekä ajankohtaisten asioiden seuraaminen ovat eräitä avaintekijöitä toimivaan liiketoimintaympäristöön.