Copywriters’ attitudes towards radio advertising
Copywritereiden suhtautuminen radiomainontaan
Pekkala, Jussi (2012)
Pekkala, Jussi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203113206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203113206
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana HAAGA-HELIA Ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman opintoja. Tutkimuksen toimeksiantajana oli RadioMedia ry, joka on yksityisen radiotoimialan markkinointiyhtiö, joka kehittää ja markkinoi radiomainosalaa Suomessa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa mainostoimistoissa työskentelevien copywritereiden (mainonnan suunnittelijoiden) suhtautumista ja ajatuksia radiomainonnasta vuonna 2011. Tarkoituksena oli tutkia, miten he näkevät radion roolin suhteessa muihin mainosvälineisiin ja miten he kokevat radiomainonnan suunnittelun.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2011. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin neljää copywritereitä helsinkiläisistä mainostoimistoista. Haastattelumuoto oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja kaikki haastattelut olivat yksilöhaastatteluja.
Työn tuloksena tultiin johtopäätökseen, että radio mielletään tukimediaksi ja se on hieman lapsipuolen asemassa mainonnan suunnittelussa. Tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että yksi syy lapsipuolen asemaan on radiomainontaan panostettu aika ja raha asiakkaan puolelta, mikä heijastuu myös mainostoimiston ja suunnittelijoiden ajatteluun ja toimintaan.
Lisäksi copywritereiden suhtautumisessa oli yleisesti havaittavissa ”kevyempi” suhtautuminen radioon välineenä kuin esimerkiksi televisiomainontaan. Kaiken kaikkiaan radiomainonnan suunnittelusta pidettiin ja haastateltavien mielestä radiolla on suhteellisen valoisa tulevaisuus; radiomainonnan suunnittelun uskottiin myös kiinnostavan tulevaisuudessakin copywritereitä.
Tutkimuksen tuloksena RadioMedia sai tietoa ja kehitysehdotuksia siihen, miten tehdä radiosta mielenkiintoisemman copywritereiden (ja muiden mainonnan suunnittelijoiden) silmissä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa mainostoimistoissa työskentelevien copywritereiden (mainonnan suunnittelijoiden) suhtautumista ja ajatuksia radiomainonnasta vuonna 2011. Tarkoituksena oli tutkia, miten he näkevät radion roolin suhteessa muihin mainosvälineisiin ja miten he kokevat radiomainonnan suunnittelun.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2011. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin neljää copywritereitä helsinkiläisistä mainostoimistoista. Haastattelumuoto oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja kaikki haastattelut olivat yksilöhaastatteluja.
Työn tuloksena tultiin johtopäätökseen, että radio mielletään tukimediaksi ja se on hieman lapsipuolen asemassa mainonnan suunnittelussa. Tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että yksi syy lapsipuolen asemaan on radiomainontaan panostettu aika ja raha asiakkaan puolelta, mikä heijastuu myös mainostoimiston ja suunnittelijoiden ajatteluun ja toimintaan.
Lisäksi copywritereiden suhtautumisessa oli yleisesti havaittavissa ”kevyempi” suhtautuminen radioon välineenä kuin esimerkiksi televisiomainontaan. Kaiken kaikkiaan radiomainonnan suunnittelusta pidettiin ja haastateltavien mielestä radiolla on suhteellisen valoisa tulevaisuus; radiomainonnan suunnittelun uskottiin myös kiinnostavan tulevaisuudessakin copywritereitä.
Tutkimuksen tuloksena RadioMedia sai tietoa ja kehitysehdotuksia siihen, miten tehdä radiosta mielenkiintoisemman copywritereiden (ja muiden mainonnan suunnittelijoiden) silmissä.