Taitoluistelun opas varhaiskasvatukseen
Toivonen, Outi (2012)
Toivonen, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202242504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202242504
Tiivistelmä
Liikunta on hyvin ajankohtainen aihe koko yhteiskunnassa, koska yhteiskunnalliset muutokset ovat vähentäneet lasten liikunnan määrää huomattavasti. Opinnäytetyön tavoitteena olikin kehittää varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta luomalla taitoluistelun opas varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyöni on toiminnallinen, koska tavoitteena oli tuottaa tuotos, taitoluistelun opas. Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea ohjattuja liikuntatuokioita, saada ohjaajat tietoisiksi taitoluistelun perusteista sekä innostaa heitä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lasten liikuntaa ja luistelua. Tarkoituksena on myös tukea liikunnallista toimintaa lasten arkiympäristöissä ja lisätä lasten innokkuutta aloittaa liikuntaharrastus.
Opinnäytetyöprosessi alkoi liikuntakasvatuksen-, taitoluistelun- ja tutkimusmenetelmäkirjallisuuden kartoituksella ja siihen perehtymisellä. Laadin teorian pohjalta taitoluistelun oppaan, joka sisältää yhdeksän kerran taitoluistelun jaksosuunnitelman 5-6―vuotiaille sekä tietoa taitoluisteluliikkeistä, varusteista, turvallisuudesta ja aikuisen keinoista auttaa ensikertaa luistimilla olevia lapsia. Jotta taitoluistelun oppaan ja jaksosuunnitelman toimivuus varhaiskasvatuksessa voitiin taata, opas ja jaksosuunnitelma arvioitiin. Arvioinnin kohteena oli taitoluisteluoppaan jaksosuunnitelman sisällön toimivuus. Jotta jaksosuunnitelman sisältö voitiin arvioida, ohjasin taitoluistelukerhon Jaarlin Päiväkodeissa Hämeenlinnassa. Jaksosuunnitelman lisäksi arvioitiin taitoluistelun oppaan sisällön kattavuus ja tarpeellisuus.
Taitoluistelun oppaan arviointia varten keräsin tietoa erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttämällä. Arvioijina toimivat taitoluistelun ammattilainen ja varhaiskasvatuksen ammattilainen, jotka olivat jaksosuunnitelman tuokioilla arvioimassa harjoitteiden ja leikkien toimivuutta. Lisäksi he arvioivat oppaan kokonaisuudessaan. Toteutin arvioijille teemahaastattelut, joiden avulla purimme tuokioiden ja oppaan arvioinnin. Toimin myös itse arvioijana, jolloin arvioin jokaisen tuokion osallistuvan havainnoinnin keinoin. Lisäksi käytin arvioinnissa myös lasten haastattelua, jotta heidän äänensä tulisivat parhaalla mahdollisella tavalla kuulluksi. Haastatteluista ja osallistuvasta havainnoinneista kertyneen tutkimusaineiston analysoin sisällönanalyysillä. Analysoinnista nousseita tuloksia käytin hyväksi oppaan kehittämisessä.
Taitoluistelun oppaan jaksosuunnitelma on asiasisällöllisesti toimiva, ja jaksosuunnitelman tuokioiden rakenteeseen ei tullut suuria muutoksia. Oppaasta muodostui monipuolinen ja kattava kokonaisuus sekä oppaan kuvat toimivat selkeyttävänä tekijänä. Koska opas todettiin toimivaksi ja taitoluistelukerhon lapset osoittivat innostuneisuutta taitoluistelua kohtaan, pystyy oppaan avulla rakentamaan varhaiskasvatuksessa eli lasten arkiympäristöissä lapsia innostavia luistelutuokioita. En voi varmaksi sanoa tullaanko opasta jatkossa käyttämään ja miten se työyhteisöissä otetaan vastaan. Olen tehnyt kuitenkin käyttöönottoon viittaavia huomioita, koska kaksi päiväkodissa työskentelevää ihmistä on kysynyt minulta luistelutuokioiden rakentamista koskevia vinkkejä.
Opinnäytetyöprosessi alkoi liikuntakasvatuksen-, taitoluistelun- ja tutkimusmenetelmäkirjallisuuden kartoituksella ja siihen perehtymisellä. Laadin teorian pohjalta taitoluistelun oppaan, joka sisältää yhdeksän kerran taitoluistelun jaksosuunnitelman 5-6―vuotiaille sekä tietoa taitoluisteluliikkeistä, varusteista, turvallisuudesta ja aikuisen keinoista auttaa ensikertaa luistimilla olevia lapsia. Jotta taitoluistelun oppaan ja jaksosuunnitelman toimivuus varhaiskasvatuksessa voitiin taata, opas ja jaksosuunnitelma arvioitiin. Arvioinnin kohteena oli taitoluisteluoppaan jaksosuunnitelman sisällön toimivuus. Jotta jaksosuunnitelman sisältö voitiin arvioida, ohjasin taitoluistelukerhon Jaarlin Päiväkodeissa Hämeenlinnassa. Jaksosuunnitelman lisäksi arvioitiin taitoluistelun oppaan sisällön kattavuus ja tarpeellisuus.
Taitoluistelun oppaan arviointia varten keräsin tietoa erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttämällä. Arvioijina toimivat taitoluistelun ammattilainen ja varhaiskasvatuksen ammattilainen, jotka olivat jaksosuunnitelman tuokioilla arvioimassa harjoitteiden ja leikkien toimivuutta. Lisäksi he arvioivat oppaan kokonaisuudessaan. Toteutin arvioijille teemahaastattelut, joiden avulla purimme tuokioiden ja oppaan arvioinnin. Toimin myös itse arvioijana, jolloin arvioin jokaisen tuokion osallistuvan havainnoinnin keinoin. Lisäksi käytin arvioinnissa myös lasten haastattelua, jotta heidän äänensä tulisivat parhaalla mahdollisella tavalla kuulluksi. Haastatteluista ja osallistuvasta havainnoinneista kertyneen tutkimusaineiston analysoin sisällönanalyysillä. Analysoinnista nousseita tuloksia käytin hyväksi oppaan kehittämisessä.
Taitoluistelun oppaan jaksosuunnitelma on asiasisällöllisesti toimiva, ja jaksosuunnitelman tuokioiden rakenteeseen ei tullut suuria muutoksia. Oppaasta muodostui monipuolinen ja kattava kokonaisuus sekä oppaan kuvat toimivat selkeyttävänä tekijänä. Koska opas todettiin toimivaksi ja taitoluistelukerhon lapset osoittivat innostuneisuutta taitoluistelua kohtaan, pystyy oppaan avulla rakentamaan varhaiskasvatuksessa eli lasten arkiympäristöissä lapsia innostavia luistelutuokioita. En voi varmaksi sanoa tullaanko opasta jatkossa käyttämään ja miten se työyhteisöissä otetaan vastaan. Olen tehnyt kuitenkin käyttöönottoon viittaavia huomioita, koska kaksi päiväkodissa työskentelevää ihmistä on kysynyt minulta luistelutuokioiden rakentamista koskevia vinkkejä.