Osallistava toimintamalli esikouluikäisen lapsen suun terveyden edistämiseksi Nilsiän hammashoitolalle
Räsänen, Heidi; Korhonen, Emma (2012)
Räsänen, Heidi
Korhonen, Emma
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203052827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203052827
Tiivistelmä
Karieksen eli reikiintymisen ennaltaehkäisyn resursseja on vähennetty, mikä näkyy myös lasten
suun terveydentilan heikkenemisessä. Ennaltaehkäisevä työ on kustannustehokkaampaa kuin
korjaava hoito. Hampaiston kehityksen ja ensimmäisen vaihduntavaiheen takia esikouluikä on riski
suun terveydelle. Varhaisessa vaiheessa suoraan lapseen vaikuttamisella pyritään antamaan
lapselle suun terveyttä edistävää tietoa, hänen kehityksen vaatimalla tasolla. Esikoulu on lapselle
tuttu ja turvallinen paikka oppia uutta ja siksi osallistava toimintamalli esikouluikäisen lapsen suun
terveyden edistämiseksi toteutettiin esikoulun tiloissa. Terveyden edistämiselle on laatusuositus,
jota kuntien tulisi noudattaa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön myötä kehitettiin projektimuotoisesti osallistava toimintamalli
esikouluikäisen lapsen suun terveyden edistämiseksi. Tavoitteena oli, että osallistavan
toimintamallin avulla esikouluikäiset lapset innostuvat suun terveyteen liittyvistä asioista ja samalla
heidän suun terveydentilansa paranee testiryhmässä.
Työntilaajana toimi Nilsiän hammashoitola. Osallistavan toimintamallin materiaalit toteutettiin
yhteistyössä Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun teollisen muotoilun opiskelijan kanssa.
Osallistavaa toimintamallia koekäytettiin kolmessa esikouluryhmässä Ukko-Paavon esikoulussa.
Osallistava toimintamalli sisälsi tarinan ja siihen liittyvän kuvituksen, ksylitoli-, ravinto-, väritys- ja
piirustustehtävä-, sekä hampaan rakenne- ja harjausosiot. Työn tilaajalta ja esikoulunopettajilta
pyydettiin kehitysideoita ja arvio tuotoksestamme palautelomakkeen avulla. Toimintamalli soveltuu
hyvin esikouluikäisen lapsen suun terveyden edistämistyöhön ja sitä on helppo soveltaa myös joko
esikouluikäistä nuoremmille tai vanhemmille lapsille.
suun terveydentilan heikkenemisessä. Ennaltaehkäisevä työ on kustannustehokkaampaa kuin
korjaava hoito. Hampaiston kehityksen ja ensimmäisen vaihduntavaiheen takia esikouluikä on riski
suun terveydelle. Varhaisessa vaiheessa suoraan lapseen vaikuttamisella pyritään antamaan
lapselle suun terveyttä edistävää tietoa, hänen kehityksen vaatimalla tasolla. Esikoulu on lapselle
tuttu ja turvallinen paikka oppia uutta ja siksi osallistava toimintamalli esikouluikäisen lapsen suun
terveyden edistämiseksi toteutettiin esikoulun tiloissa. Terveyden edistämiselle on laatusuositus,
jota kuntien tulisi noudattaa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön myötä kehitettiin projektimuotoisesti osallistava toimintamalli
esikouluikäisen lapsen suun terveyden edistämiseksi. Tavoitteena oli, että osallistavan
toimintamallin avulla esikouluikäiset lapset innostuvat suun terveyteen liittyvistä asioista ja samalla
heidän suun terveydentilansa paranee testiryhmässä.
Työntilaajana toimi Nilsiän hammashoitola. Osallistavan toimintamallin materiaalit toteutettiin
yhteistyössä Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun teollisen muotoilun opiskelijan kanssa.
Osallistavaa toimintamallia koekäytettiin kolmessa esikouluryhmässä Ukko-Paavon esikoulussa.
Osallistava toimintamalli sisälsi tarinan ja siihen liittyvän kuvituksen, ksylitoli-, ravinto-, väritys- ja
piirustustehtävä-, sekä hampaan rakenne- ja harjausosiot. Työn tilaajalta ja esikoulunopettajilta
pyydettiin kehitysideoita ja arvio tuotoksestamme palautelomakkeen avulla. Toimintamalli soveltuu
hyvin esikouluikäisen lapsen suun terveyden edistämistyöhön ja sitä on helppo soveltaa myös joko
esikouluikäistä nuoremmille tai vanhemmille lapsille.