Esimies rekrytoimassa - Taustatutkimus rekrytointioppaan suunnittelun tueksi Case: Tokmanni Oy
Wallenius, Mari (2012)
Wallenius, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202242466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202242466
Tiivistelmä
Henkilöstön rekrytointi on yksi keskeinen esimiestyön osa-alue ja esimiehen rekrytointiosaaminen on edellytys onnistuneille henkilöstövalinnoille. Rekrytointikäytäntöjen kehittäminen, yhteisten toimintatapojen varmistaminen, työnantajaimagosta huolehtiminen sekä esimiesten rekrytointiosaamisen vahvistaminen tukevat yrityksen kilpailukykyä sen kilpaillessa osaavasta työvoimasta. Mitä enemmän yrityksen toiminta on ihmisten varassa, sitä tärkeämpää on saada hankittua erinomaisia osaajia, joiden varassa voidaan luoda kilpailuetua.
Opinnäytetyön aiheena oli onnistuneen rekrytointiprosessin läpivientiin liittyvien näkökohtien tarkastelu esimiesnäkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin hankkeena Tokmanni-konsernin HR-osastolle. Työn tavoitteena oli tutkia onnistuneen rekrytointiprosessin läpivientiin liittyviä käytännön työvaiheita sekä rekrytointiprosessissa mahdollisesti ilmeneviä ongelmakohtia. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa tulevan rekrytointioppaan taustalle sekä rekrytointikäytäntöjen kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin lyhyesti rekrytointiin liittyvien taustatekijöiden, kuten henkilöstöstrategian, lakivelvoitteiden, työnantajaimagon ja yleisen työmarkkinatilanteen vaikutusta rekrytointeihin. Teoriaosuus keskittyi kuitenkin rekrytointiprosessin eri työvaiheisiin, aina hankintatarpeen arvioimisesta lopulliseen valintapäätökseen sekä rekrytoinnin jälkihoidosta huolehtimiseen. Pääpaino oli niissä osa-alueissa, joista myymäläpäällikkö Tokmannin rekrytointiprosessissa vastaa.
Tutkimusta varten tehtiin kysely rekrytointeja tekeville myymäläesimiehille. Tutkimus oli kokonaistutkimus, ja kohderyhmänä olivat kaikki Tokmanni-konsernin myymälätoiminnoissa toimivat esimiehet. Tutkimuksen aineisto kerättiin e-lomakkeella ja vastaukset käsiteltiin SPSS ohjelmalla, Microsoft Excelillä sekä Wordilla. Tutkimus toteutettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja tutkimuksessa selvitettiin mm. myymäläpäälliköiden kokemuksia nykyisten rekrytointikäytäntöjen toimivuudesta, mahdollisista rekrytoinnin ongelmakohdista sekä esimiehien näkemyksiä heidän omasta rekrytointiosaamisestaan.
Tutkimustulosten pohjalta pyrittiin löytämään rekrytointiin liittyvät kehittämiskohteet sekä esittämään muutamia ratkaisumalleja esimiesten rekrytointiosaamisen parantamiseen sekä rekrytointikäytäntöjen tehostamiseen. Saatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että Tokmannin tämänhetkiset rekrytointikäytännöt koetaan esimiesten keskuudessa pääasiassa toimivina ja kehittämistarpeet ovat pieniä. Koetut ongelmat ovat aiheutuneet pääasiassa alalle soveltuvien hakijoiden puutteesta, haastattelussa tehdyistä virhearvioinneista sekä rekrytointiprosessin tiukasta aikataulusta. Koulutuksen saaminen, erityisesti haastatteluvalmennuksen sekä rekrytointia säätelevien lakivelvoitteiden osalta koettiin tärkeänä.
Asiasanat: rekrytointi, henkilöstöhankinta, kehittämissuunnittelu
Opinnäytetyön aiheena oli onnistuneen rekrytointiprosessin läpivientiin liittyvien näkökohtien tarkastelu esimiesnäkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin hankkeena Tokmanni-konsernin HR-osastolle. Työn tavoitteena oli tutkia onnistuneen rekrytointiprosessin läpivientiin liittyviä käytännön työvaiheita sekä rekrytointiprosessissa mahdollisesti ilmeneviä ongelmakohtia. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa tulevan rekrytointioppaan taustalle sekä rekrytointikäytäntöjen kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin lyhyesti rekrytointiin liittyvien taustatekijöiden, kuten henkilöstöstrategian, lakivelvoitteiden, työnantajaimagon ja yleisen työmarkkinatilanteen vaikutusta rekrytointeihin. Teoriaosuus keskittyi kuitenkin rekrytointiprosessin eri työvaiheisiin, aina hankintatarpeen arvioimisesta lopulliseen valintapäätökseen sekä rekrytoinnin jälkihoidosta huolehtimiseen. Pääpaino oli niissä osa-alueissa, joista myymäläpäällikkö Tokmannin rekrytointiprosessissa vastaa.
Tutkimusta varten tehtiin kysely rekrytointeja tekeville myymäläesimiehille. Tutkimus oli kokonaistutkimus, ja kohderyhmänä olivat kaikki Tokmanni-konsernin myymälätoiminnoissa toimivat esimiehet. Tutkimuksen aineisto kerättiin e-lomakkeella ja vastaukset käsiteltiin SPSS ohjelmalla, Microsoft Excelillä sekä Wordilla. Tutkimus toteutettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja tutkimuksessa selvitettiin mm. myymäläpäälliköiden kokemuksia nykyisten rekrytointikäytäntöjen toimivuudesta, mahdollisista rekrytoinnin ongelmakohdista sekä esimiehien näkemyksiä heidän omasta rekrytointiosaamisestaan.
Tutkimustulosten pohjalta pyrittiin löytämään rekrytointiin liittyvät kehittämiskohteet sekä esittämään muutamia ratkaisumalleja esimiesten rekrytointiosaamisen parantamiseen sekä rekrytointikäytäntöjen tehostamiseen. Saatujen tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että Tokmannin tämänhetkiset rekrytointikäytännöt koetaan esimiesten keskuudessa pääasiassa toimivina ja kehittämistarpeet ovat pieniä. Koetut ongelmat ovat aiheutuneet pääasiassa alalle soveltuvien hakijoiden puutteesta, haastattelussa tehdyistä virhearvioinneista sekä rekrytointiprosessin tiukasta aikataulusta. Koulutuksen saaminen, erityisesti haastatteluvalmennuksen sekä rekrytointia säätelevien lakivelvoitteiden osalta koettiin tärkeänä.
Asiasanat: rekrytointi, henkilöstöhankinta, kehittämissuunnittelu