Jekaterinburgin ja Chelyabinskin markkina-alueiden kartoitus : Case: Yritys X
Tuttureva, Marina (2012)
Tuttureva, Marina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093141
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa kahden Venäjän kaupungin, Jekaterinburgin ja Chelyabinskin, markkinoita case-yritys X:n näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään yleisesti yrityksen kansainvälistymistä ja toisessa osassa markkinakartoitusta. Liiketoimintaympäristöä on analysoitu PESTEL-analyysin, toimiala-analyysin sekä kilpailija- ja asiakasanalyysien avulla. Analyysit on ensin esitelty opinnäytetyön teoriaosassa ja ne ovat peruste tutkimusosiolle. Tutkimusosuus on suoritettu pääasiassa kirjoituspöytätutkimuksena ja lähteinä on käytetty internetistä löydettyjä julkaisuja ja raportteja.
Venäjän markkinoilla suomalaisilla tuotteilla on hyvä maine ja tuotteiden laatuun luotetaan. Haasteena on kuitenkin se, että laadukkaiden tuotteiden osuus kasvaa markkinoilla jatkuvasti ja hyvätuloisia kuluttajia on Venäjällä rajoitetusti. Lisäksi asiakassuhteiden luominen voi olla hankalaa ilman paikallisia kontakteja, kuten myyntiedustajia.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään yleisesti yrityksen kansainvälistymistä ja toisessa osassa markkinakartoitusta. Liiketoimintaympäristöä on analysoitu PESTEL-analyysin, toimiala-analyysin sekä kilpailija- ja asiakasanalyysien avulla. Analyysit on ensin esitelty opinnäytetyön teoriaosassa ja ne ovat peruste tutkimusosiolle. Tutkimusosuus on suoritettu pääasiassa kirjoituspöytätutkimuksena ja lähteinä on käytetty internetistä löydettyjä julkaisuja ja raportteja.
Venäjän markkinoilla suomalaisilla tuotteilla on hyvä maine ja tuotteiden laatuun luotetaan. Haasteena on kuitenkin se, että laadukkaiden tuotteiden osuus kasvaa markkinoilla jatkuvasti ja hyvätuloisia kuluttajia on Venäjällä rajoitetusti. Lisäksi asiakassuhteiden luominen voi olla hankalaa ilman paikallisia kontakteja, kuten myyntiedustajia.