Rakennusalan työsaliopetuksen arviointi Omnian ammattiopistossa
Huttunen, Ari Petteri (2010)
Huttunen, Ari Petteri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123284
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Taustaa
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä on pääkaupunkiseudun aktiivisempia ja isoimpia rakennusalan kouluttajia. Omnian ammattiopisto antaa rakennusalan perustutkintoon johtavaa koulutusta. Koulutusohjelma on talonrakennus. Omnian muuttaessa uusiin tiloihin kolme vuotta sitten, havaittiin että rakennusalan työsalin opetusta tulisi kehittää.
Tavoite
Tavoitteena oli että saisimme kehittää nuorten rakennusalan koulutusta työsalilla tapahtuvassa II-asteen koulutuksen opetusympäristössä. Työturvallisuutta unohtamatta. Tilaaja halusi tietoja opiskelijoiden työssäoppimisen eri vaiheista (1-3 v). Työsalin opetuksessa ja oppimisympäristössä kaikki alkaa opettajan(t) yhteistoiminnasta ja halusta kehittää rakennusalan opetusta.
Tutkimusmenetelmä
Tutkimusmenetelmänä käytettiin valmiiksi tehtyjä kyselyjä. Ne kirjattiin kaavioihin. Kaavioista tehtiin päätelmiä. Asteikkoina olivat Likertin- ja Osgoogin –asteikot.
Tulokset
Tuloksena saatiin jo käyttöön otettu opettajan ja opiskelijan ohje. Opettajan
ohjetta voidaan käyttää uuden opettajan ohjeistuksessa hänen tullessa rakennusosastolle. Työsaliin tarvittiin selvästi vastuuhenkilö ohjaamaan ja kehittämään työsalitoimintaa. Työsalissa työskentelee parhaimmillaan n. 70-opiskelijaa kolmen opettajan johdolla. Salin pinta-ala on n. 1000 m2.
Yhteenveto
Työsali jaettiin kahteen sisä- ja ulkoalueeseen. Alueet jaettiin n. 5 m x 5 m ruudukoihin. Alueita on 17 kpl. Alue jaettiin vielä rakennettavaan rakennuksen alaan. Vajan pinta-ala on 2,35 m x 2,35 m.
Opettajan työn kuva muuttuu joka vuosi uuden työsalista vastaavan tullessa työsalille. Hänen tehtävänsä on kirjata muuttunut lainsäädäntö rakennusalan opetuksessa paperille ja tätä kautta kehittää toimintaansa.
Taustaa
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä on pääkaupunkiseudun aktiivisempia ja isoimpia rakennusalan kouluttajia. Omnian ammattiopisto antaa rakennusalan perustutkintoon johtavaa koulutusta. Koulutusohjelma on talonrakennus. Omnian muuttaessa uusiin tiloihin kolme vuotta sitten, havaittiin että rakennusalan työsalin opetusta tulisi kehittää.
Tavoite
Tavoitteena oli että saisimme kehittää nuorten rakennusalan koulutusta työsalilla tapahtuvassa II-asteen koulutuksen opetusympäristössä. Työturvallisuutta unohtamatta. Tilaaja halusi tietoja opiskelijoiden työssäoppimisen eri vaiheista (1-3 v). Työsalin opetuksessa ja oppimisympäristössä kaikki alkaa opettajan(t) yhteistoiminnasta ja halusta kehittää rakennusalan opetusta.
Tutkimusmenetelmä
Tutkimusmenetelmänä käytettiin valmiiksi tehtyjä kyselyjä. Ne kirjattiin kaavioihin. Kaavioista tehtiin päätelmiä. Asteikkoina olivat Likertin- ja Osgoogin –asteikot.
Tulokset
Tuloksena saatiin jo käyttöön otettu opettajan ja opiskelijan ohje. Opettajan
ohjetta voidaan käyttää uuden opettajan ohjeistuksessa hänen tullessa rakennusosastolle. Työsaliin tarvittiin selvästi vastuuhenkilö ohjaamaan ja kehittämään työsalitoimintaa. Työsalissa työskentelee parhaimmillaan n. 70-opiskelijaa kolmen opettajan johdolla. Salin pinta-ala on n. 1000 m2.
Yhteenveto
Työsali jaettiin kahteen sisä- ja ulkoalueeseen. Alueet jaettiin n. 5 m x 5 m ruudukoihin. Alueita on 17 kpl. Alue jaettiin vielä rakennettavaan rakennuksen alaan. Vajan pinta-ala on 2,35 m x 2,35 m.
Opettajan työn kuva muuttuu joka vuosi uuden työsalista vastaavan tullessa työsalille. Hänen tehtävänsä on kirjata muuttunut lainsäädäntö rakennusalan opetuksessa paperille ja tätä kautta kehittää toimintaansa.