VIV-palvelun tunnettuus nuorten aikuisten keskuudessa
Sandberg, Sini-Merita (2012)
Sandberg, Sini-Merita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Uudenmaan verotoimiston toimeksiannosta Verohallinnon Veroilmoitus verkossa -palvelun (VIV-palvelu) käyttöä ja tunnettuutta nuorten aikuisten keskuudessa sekä syitä palvelun käyttöön tai käyttämättä jättämiseen. Työssä on käyty lyhyesti läpi eri markkinointiviestintäkeinoja ja kartoitettu, mitä niistä on käytetty VIV-palvelun markkinointiviestinnässä ja miten ne ovat tavoittaneet nuoret aikuiset. Lisäksi on pohdittu, miten palvelun tunnettuutta ja käyttöä voisi jatkossa lisätä markkinointiviestinnän keinoin.
VIV-palvelun tunnettuutta ja käyttöä selvitettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin verkkolomakkeena, ja se lähetettiin 560:lle Laurea Keravan ammattikor-keakouluopiskelijalle. Kyselyyn vastasi 94 opiskelijaa eli vastausprosentti oli 16,8.
Kyselyn mukaan 60 prosenttia nuorista tunsi VIV-palvelun, mutta vain 25 prosenttia oli käyttänyt sitä. VIV-palvelun markkinointiviestintä ei ollut tavoittanut nuoria kovin hyvin. Yli kolmannes nuorista oli saanut siitä tietoa vero.fi-sivulta, yli kaksikymmentä prosenttia oli kuullut radiomainontaa ja 16 prosenttia oli nähnyt televisiomainontaa. Lehdistä tietoa oli saanut noin kymmenen prosenttia.
Neljännes nuorista piti VIV-palvelun mainontaa riittävänä ja viidennes informatiivisena. Nä-kymättömänä sitä piti melkein 20 prosenttia ja tylsänä 15 prosenttia. Mielenkiintoa mainonta herätti alle kymmenessä prosentissa. Lähes puolet toivoi lisää markkinointiviestintää internetissä.
Sosiaalinen media on voimakkaasti kasvava markkinointiviestintäkanava, ja se tavoittaa erityisesti nuoret, joten sen käyttöä kannattaa laajentaa. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota mainonnan kiinnostavuuteen.
VIV-palvelun tunnettuutta ja käyttöä selvitettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin verkkolomakkeena, ja se lähetettiin 560:lle Laurea Keravan ammattikor-keakouluopiskelijalle. Kyselyyn vastasi 94 opiskelijaa eli vastausprosentti oli 16,8.
Kyselyn mukaan 60 prosenttia nuorista tunsi VIV-palvelun, mutta vain 25 prosenttia oli käyttänyt sitä. VIV-palvelun markkinointiviestintä ei ollut tavoittanut nuoria kovin hyvin. Yli kolmannes nuorista oli saanut siitä tietoa vero.fi-sivulta, yli kaksikymmentä prosenttia oli kuullut radiomainontaa ja 16 prosenttia oli nähnyt televisiomainontaa. Lehdistä tietoa oli saanut noin kymmenen prosenttia.
Neljännes nuorista piti VIV-palvelun mainontaa riittävänä ja viidennes informatiivisena. Nä-kymättömänä sitä piti melkein 20 prosenttia ja tylsänä 15 prosenttia. Mielenkiintoa mainonta herätti alle kymmenessä prosentissa. Lähes puolet toivoi lisää markkinointiviestintää internetissä.
Sosiaalinen media on voimakkaasti kasvava markkinointiviestintäkanava, ja se tavoittaa erityisesti nuoret, joten sen käyttöä kannattaa laajentaa. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota mainonnan kiinnostavuuteen.