Lanseerauksen markkinointiviestintä
Viuhkola, Karoliina (2011)
Viuhkola, Karoliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202262516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202262516
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä ideoitiin toimeksiantajayrityksen käyttöön erilaisia ehdotuksia lanseerauksessa käytettävistä markkinointiviestinnän keinoista. Lisäksi opinnäytetyössä etsittiin kehitysmahdollisuuksia niihin markkinointiviestinnän keinoihin, jotka toimeksiantaja oli ennalta valinnut käytettäväksi uutuustuotteensa lanseerauksessa. Ideoidessa pyrittiin löytämään parhaimmat mahdolliset markkinointiviestinnän keinot kullekin kohderyhmälle.
Opinnäytetyön avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää ja uudistaa markkinointiviestintäänsä. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön tuotoksena syntyvien ehdotusten avulla toimeksiantaja voi rakentaa toimivan lanseerauskampanjan markkinointiviestinnän. Opinnäytetyö valmistui ennen lanseerauksen aloittamista, minkä vuoksi toimeksiantajasta käytetään opinnäytetyöraportissa nimitystä toimeksiantajayritys.
Opinnäytetyön taustatyö toteutettiin havainnoimalla myymäläympäristöä sekä toimeksiantajayrityksen ja sen kilpailijoiden markkinointiviestintää. Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty opinnäytetyön toteutukseen keskeisemmin liittyvät teoriat. Teoriaosuudessa on syvennytty markkinointiviestintään ja sen keinoihin. Myös lanseerausprosessin pääpiirteitä on käsitelty. Ideoinnissa käytettiin apuna erilaisia ideointimenetelmiä.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitetyt kehitysehdotukset ja ehdotetut markkinointiviestinnän keinojen toteutustavat pohjautuvat teoriaan sekä myymäläympäristön, toimeksiantajan ja sen kilpailijoiden markkinointiviestinnän tarkastelussa tehtyihin havaintoihin. Opinnäytetyön produkti, eli kehitysehdotukset ja ehdotukset markkinointiviestinnän keinoista, on sisällytetty opinnäytetyöraporttiin. Opinnäytetyöhön on liitetty havainnoinnin muistiinpanot, joita käytettiin avuksi ideoinnissa.
Opinnäytetyön avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää ja uudistaa markkinointiviestintäänsä. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön tuotoksena syntyvien ehdotusten avulla toimeksiantaja voi rakentaa toimivan lanseerauskampanjan markkinointiviestinnän. Opinnäytetyö valmistui ennen lanseerauksen aloittamista, minkä vuoksi toimeksiantajasta käytetään opinnäytetyöraportissa nimitystä toimeksiantajayritys.
Opinnäytetyön taustatyö toteutettiin havainnoimalla myymäläympäristöä sekä toimeksiantajayrityksen ja sen kilpailijoiden markkinointiviestintää. Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty opinnäytetyön toteutukseen keskeisemmin liittyvät teoriat. Teoriaosuudessa on syvennytty markkinointiviestintään ja sen keinoihin. Myös lanseerausprosessin pääpiirteitä on käsitelty. Ideoinnissa käytettiin apuna erilaisia ideointimenetelmiä.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitetyt kehitysehdotukset ja ehdotetut markkinointiviestinnän keinojen toteutustavat pohjautuvat teoriaan sekä myymäläympäristön, toimeksiantajan ja sen kilpailijoiden markkinointiviestinnän tarkastelussa tehtyihin havaintoihin. Opinnäytetyön produkti, eli kehitysehdotukset ja ehdotukset markkinointiviestinnän keinoista, on sisällytetty opinnäytetyöraporttiin. Opinnäytetyöhön on liitetty havainnoinnin muistiinpanot, joita käytettiin avuksi ideoinnissa.