Hiusalan tukkumyymälän palveluiden kehittäminen, Salon Store Lappeenranta
Hirvikallio, Hanna (2012)
Hirvikallio, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272582
Tiivistelmä
Salon Store on hiusalan tukkumyymälä, joka on avattu Lappeenrannan keskustaan keväällä 2011. Tukkumyymälän valikoima koostuu Wella Professionals ja Sassoon -brändien tuotteista sekä erilaisista tarvikkeista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja kehittää tukkumyymälän palveluita vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja tarvittaessa täydentää myymälän palveluvalikoimaa sekä kasvattaa myymälän kävijämäärää.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään eri osa-alueita yritysten välisestä kaupan sekä markkinoinnin teoriasta. Viitekehyksessä esitellään toimeksiantaja ja sen jälkeen käsitellään asiakaskeskeisyyttä, asiakasarvoa, kaupan arvoketjua sekä tukkukauppaa, lisäksi perehdytään business to business –markkinointiin yritys- ja kuluttajamarkkinoiden erojen, yritysten ostoprosessin, asiakassuhteiden sekä markkinoinnin keinojen kautta. Viitekehyksen lopussa tutkitaan kosmetiikan tukkukaupan tilastoja. Teoreettisessa osuudessa käsiteltäviä aiheita tarkastellaan myös hiusalan ja kampaamokosmetiikan markkinoinnin kannalta.
Työn empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta eli määrällisestä kyselytutkimuksesta, joka toteutettiin Lappeenrannan ja Imatran seudun parturi-kampaajille postitse lähetettävän kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeet lähetettiin kahdesti 145 parturi-kampaajalle ja kyselyyn vastasi yhteensä 23 henkilöä. Kyselyn aineisto jäi hyvin pieneksi ja sen vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti vertailukelpoisia, vaan enemmänkin suuntaa antavia.
Kyselylomakkeessa oli 15 kysymystä, joista neljä koskivat taustatietoja. Avoimia kysymyksiä oli neljä ja loput olivat monivalintakysymyksiä tai väittämiä. Kyselyn viimeisessä osassa tutkittiin tyytyväisyyttä kampaamotuotteiden maahantuojan, Wella Professionalsin toimintaan.
Salon Store –tukkumyymälää ei nähdä säännöllisenä tuotteiden ostopaikkana, vaan myymälää hyödynnetään silloin kun tarve tulee yllättäen ja esimerkiksi kesäaikaan kun maahantuojan edustaja on lomalla. Myymälästä ostettaisiin mieluiten hiusvärejä ja hapetteita sekä erilaisia tarvikkeita. Wella Professionalsin toimintaan ollaan pääosin tyytyväisiä ja erityisesti edustajien toimintaan. Maahantuojan tulisi pyrkiä toimittamaan tilatut tuotteet nopeammin.
Tukkumyymälää olisi hyvä markkinoida lisää. Uutena asiakasryhmänä voisi olla parturi-kampaajaopiskelijat, jotka tutustuisivat opiskeluaikana myymälään ja voisivat jatkaa myymälässä asiointia valmistumisen jälkeen. Vaihtuvia kampanjoita voisi tarjota esimerkiksi sähköpostitse lähetettävän uutiskirjeen muodossa. Lisäksi voisi kerätä tietoja asiakasrekisteriä varten, josta voisi seurata myymälässä asioivien määrää, asiointitiheyttä sekä ostoja.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään eri osa-alueita yritysten välisestä kaupan sekä markkinoinnin teoriasta. Viitekehyksessä esitellään toimeksiantaja ja sen jälkeen käsitellään asiakaskeskeisyyttä, asiakasarvoa, kaupan arvoketjua sekä tukkukauppaa, lisäksi perehdytään business to business –markkinointiin yritys- ja kuluttajamarkkinoiden erojen, yritysten ostoprosessin, asiakassuhteiden sekä markkinoinnin keinojen kautta. Viitekehyksen lopussa tutkitaan kosmetiikan tukkukaupan tilastoja. Teoreettisessa osuudessa käsiteltäviä aiheita tarkastellaan myös hiusalan ja kampaamokosmetiikan markkinoinnin kannalta.
Työn empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta eli määrällisestä kyselytutkimuksesta, joka toteutettiin Lappeenrannan ja Imatran seudun parturi-kampaajille postitse lähetettävän kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeet lähetettiin kahdesti 145 parturi-kampaajalle ja kyselyyn vastasi yhteensä 23 henkilöä. Kyselyn aineisto jäi hyvin pieneksi ja sen vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti vertailukelpoisia, vaan enemmänkin suuntaa antavia.
Kyselylomakkeessa oli 15 kysymystä, joista neljä koskivat taustatietoja. Avoimia kysymyksiä oli neljä ja loput olivat monivalintakysymyksiä tai väittämiä. Kyselyn viimeisessä osassa tutkittiin tyytyväisyyttä kampaamotuotteiden maahantuojan, Wella Professionalsin toimintaan.
Salon Store –tukkumyymälää ei nähdä säännöllisenä tuotteiden ostopaikkana, vaan myymälää hyödynnetään silloin kun tarve tulee yllättäen ja esimerkiksi kesäaikaan kun maahantuojan edustaja on lomalla. Myymälästä ostettaisiin mieluiten hiusvärejä ja hapetteita sekä erilaisia tarvikkeita. Wella Professionalsin toimintaan ollaan pääosin tyytyväisiä ja erityisesti edustajien toimintaan. Maahantuojan tulisi pyrkiä toimittamaan tilatut tuotteet nopeammin.
Tukkumyymälää olisi hyvä markkinoida lisää. Uutena asiakasryhmänä voisi olla parturi-kampaajaopiskelijat, jotka tutustuisivat opiskeluaikana myymälään ja voisivat jatkaa myymälässä asiointia valmistumisen jälkeen. Vaihtuvia kampanjoita voisi tarjota esimerkiksi sähköpostitse lähetettävän uutiskirjeen muodossa. Lisäksi voisi kerätä tietoja asiakasrekisteriä varten, josta voisi seurata myymälässä asioivien määrää, asiointitiheyttä sekä ostoja.