"Biitoy, Biito" : Somalialaisten lasten oman äidinkielen ja kulttuurin tukeminen toiminnallisin menetelmin
Mohamed, Amina (2012)
Mohamed, Amina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282617
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tukea somalialaisten lasten omaa äidinkieltä
ja kulttuuria toiminnallisin menetelmin. Samanaikaisesti opinnäytetyön tavoitteena oli
vahvistaa toimintaan osallistuvien lasten identiteettiä kasvaa kahdessa kulttuurissa. Kaikissa
tuokioissa olimme pyrkineet puhumaan somalian kieltä. Tuokiot toteutettiin pääkaupunkiseudulla
sijaitsevassa monikulttuurisessa varhaiskasvatusyksikössä.
Tuokioiden toteutustapoina olivat erilaiset yksinkertaiset somalialaiset leikit, laulut, tarinat
sekä liikunta. Tällä tavoin lapset oppivat myös toimimaan somaliankielisten ohjeiden mukaan.
Käytännössä opinnäytetyön aikana tapasimme kuusi lasta, kahdeksan kertaa. Toiminnassa mukana
olleet lapset olivat iältään 5-6vuotiaita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu somalialaisesta kielestä ja kulttuurista,
monikulttuurisuudesta sekä oman äidinkielen tärkeydestä. Niina Remsun mukaan lapsen äidinkielen
kehittyminen luo pohjan muiden kielten omaksumiselle. Myös varhaiskasvatussuunnitelmassa
painotetaan kielen merkitystä lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä.
(Remsu 2006: 47).
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä arviointitietoa kerättiin usealla menetelmällä: videoimalla
tuokioita, pitämällä toimintapäiväkirjaa, lisäksi kerättiin palautetta lapsilta ja ryhmän
opettajalta sekä haastateltiin yhtä vanhempaa.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset olivat onnistuneet ja monipuoliset tuokiot sekä lasten ja
oman tietoisuuden kasvu liittyen somalialaiseen kulttuuriin. Myös tärkeäksi tulokseksi tuli
omien uusien vahvuuksien löytäminen itsestä. Tuloksista selviää myös, kuinka tärkeä ja korvaamaton
asia oma äidinkieli on.
Prosessin aikana syntyi mutkaton ja hedelmällinen yhteistyö päiväkodin sekä kodin eli vanhempien
kanssa. Näiden tuokioiden kautta esille nousi perheiden ja päiväkodin suuri tarve
maahanmuuttajalasten oman äidinkielen ja kulttuurin tukemista edistävään yhteistyöhön.
Tämä tarve lisääntyy koko ajan.
ja kulttuuria toiminnallisin menetelmin. Samanaikaisesti opinnäytetyön tavoitteena oli
vahvistaa toimintaan osallistuvien lasten identiteettiä kasvaa kahdessa kulttuurissa. Kaikissa
tuokioissa olimme pyrkineet puhumaan somalian kieltä. Tuokiot toteutettiin pääkaupunkiseudulla
sijaitsevassa monikulttuurisessa varhaiskasvatusyksikössä.
Tuokioiden toteutustapoina olivat erilaiset yksinkertaiset somalialaiset leikit, laulut, tarinat
sekä liikunta. Tällä tavoin lapset oppivat myös toimimaan somaliankielisten ohjeiden mukaan.
Käytännössä opinnäytetyön aikana tapasimme kuusi lasta, kahdeksan kertaa. Toiminnassa mukana
olleet lapset olivat iältään 5-6vuotiaita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu somalialaisesta kielestä ja kulttuurista,
monikulttuurisuudesta sekä oman äidinkielen tärkeydestä. Niina Remsun mukaan lapsen äidinkielen
kehittyminen luo pohjan muiden kielten omaksumiselle. Myös varhaiskasvatussuunnitelmassa
painotetaan kielen merkitystä lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä.
(Remsu 2006: 47).
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä arviointitietoa kerättiin usealla menetelmällä: videoimalla
tuokioita, pitämällä toimintapäiväkirjaa, lisäksi kerättiin palautetta lapsilta ja ryhmän
opettajalta sekä haastateltiin yhtä vanhempaa.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset olivat onnistuneet ja monipuoliset tuokiot sekä lasten ja
oman tietoisuuden kasvu liittyen somalialaiseen kulttuuriin. Myös tärkeäksi tulokseksi tuli
omien uusien vahvuuksien löytäminen itsestä. Tuloksista selviää myös, kuinka tärkeä ja korvaamaton
asia oma äidinkieli on.
Prosessin aikana syntyi mutkaton ja hedelmällinen yhteistyö päiväkodin sekä kodin eli vanhempien
kanssa. Näiden tuokioiden kautta esille nousi perheiden ja päiväkodin suuri tarve
maahanmuuttajalasten oman äidinkielen ja kulttuurin tukemista edistävään yhteistyöhön.
Tämä tarve lisääntyy koko ajan.