Mainostaja, verkko ja videot : will they blend?
Teirikari, Pauliina (2009)
Teirikari, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906163988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906163988
Tiivistelmä
Internet on kokenut mullistavia teknisiä muutoksia viimeisten vuosien aikana ja se on vakavasti haastamassa perinteiset mediat käyttäjämäärien perusteella. Tästä syystä mainostajat ovat erittäin kiinnostuneita internetistä mainospaikkana, mutta useimmat heistä eivät vielä käytä internetiä niin kuin sitä parhaillaan voisi käyttää. Tämän työn tarkoituksena on selvittää internetin mahdollisuuksia etenkin liikkuvan kuvan esittämiseen ja levittämiseen. Useat mainostajat käyttävät liikkuvaa kuvaa perinteisesti televisiomainonnassa, mutta eivät vielä tunnista internetin laajoja mahdollisuuksia. Tässä työssä selvitetään erilaisia mainospaikkoja, levitystapoja ja toteutusmahdollisuuksia liikkuvan kuvan kampanjoihin. Työssä pohditaan myös kuluttajan asemaa ja merkitystä mainoksen vastaanottajana sekä sitä, minkälainen on onnistunut liikkuvan kuvan kampanja. Tietoperustani koostuu pääasiassa lähdekirjallisuudesta sekä verkkolähteistä. Internetistä on poimittu tutkimustuloksia, alan ammattilaisten mielipiteitä sekä videoiden levityspaikkoja ja katsojalukuja. Näiden pohjalta on pyritty saamaan selville tämänhetkinen kokonaiskuva sekä valotettu tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksessa keskitytään suomalaisiin mainostajiin, mutta jotkin esimerkkitapaukset ovat kansainvälisiä. Tutkimuksessa ei päädytä absoluuttisiin tuloksiin, vaan pikemmikin pohditaan ja ehdotetaan mahdollisia muutoksia ja ideoita liikkuvan kuvan kampanjan toteutukseen. Myös television ja internetin valtasuhteita tarkastellaan liikkuvan kuvan levittäjinä. Lopuksi pohditaan vielä mainostajien vaikutusta internetin kehittäjinä sekä sitä, löytävätkö mainostajat internetin mahdollisuudet videomainonnan levittäjänä.