Esimiestyön vaikutukset työntekijöiden motivaatioon, vuorovaikutukseen ja sitoutumiseen, case: hotellin vastaanotto
Sipponen, Heidi (2011)
Sipponen, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten esimiestyö vaikuttaa työntekijöiden vuorovaikutukseen, sitoutumiseen ja motivaatioon hotellin vastaanoton työntekijöiden keskuudessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, onko esimiestyössä alaisten mielestä puutteita ja ongelmakohtia. Esimiestyön vaikutuksia tutkittiin syväjohtamisen peruspilarien: luottamuksen rakentamisen, inspiroivan tavan motivoida, älyllisen stimuloinnin ja yksilöllisen kohtaamisen kautta.
Teoriaosuudessa käsitellään syväjohtamista ja sen neljää peruspilaria. Selvitetään myös lyhyesti transaktionaalisen ja transformationaalisen johtajuuden piirteitä ja niiden erovaisuuksia, koska syväjohtamisen malli perustuu pitkälti transformationaaliseen johtamiskäyttäytymiseen. Lisäksi käsitellään esimiestyötä palveluyrityksessä ja esimiestyön merkitystä vuorovaikutukselle, motivaatiolle ja sitoutumiselle työyhteisössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tietoa kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelu sopi tiedonkeruumenetelmäksi, koska haluttiin saada tietää työntekijöiden kokemukset esimiestyöstä mahdollisimman kattavasti. Tutkimuksessa oli viisi haastateltavaa, jotka kaikki työskentelevät tai ovat lähiaikoina työskennelleet kyseisen hotellin vastaanotossa.
Tutkimuksessa havaittiin, että jokainen syväjohtamisen neljästä peruspilarista toteutuu hotellin esimiestyössä vain osittain. Kehittämisen kohteita havaittiin luottamuksessa, motivoinnissa, kannustamisessa ja työntekijöiden yksilöllisessä kohtaamisessa. Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi, että esimiestyössä ilmenevät puutteet vaikuttivat suoraan työntekijöiden vuorovaikutukseen, sitoutumiseen ja motivaatioon. Tuloksista ilmeni myös, että esimiestyötä voitaisiin kehittää hyödyntämällä syväjohtamisen mallia.
Teoriaosuudessa käsitellään syväjohtamista ja sen neljää peruspilaria. Selvitetään myös lyhyesti transaktionaalisen ja transformationaalisen johtajuuden piirteitä ja niiden erovaisuuksia, koska syväjohtamisen malli perustuu pitkälti transformationaaliseen johtamiskäyttäytymiseen. Lisäksi käsitellään esimiestyötä palveluyrityksessä ja esimiestyön merkitystä vuorovaikutukselle, motivaatiolle ja sitoutumiselle työyhteisössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tietoa kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelu sopi tiedonkeruumenetelmäksi, koska haluttiin saada tietää työntekijöiden kokemukset esimiestyöstä mahdollisimman kattavasti. Tutkimuksessa oli viisi haastateltavaa, jotka kaikki työskentelevät tai ovat lähiaikoina työskennelleet kyseisen hotellin vastaanotossa.
Tutkimuksessa havaittiin, että jokainen syväjohtamisen neljästä peruspilarista toteutuu hotellin esimiestyössä vain osittain. Kehittämisen kohteita havaittiin luottamuksessa, motivoinnissa, kannustamisessa ja työntekijöiden yksilöllisessä kohtaamisessa. Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi, että esimiestyössä ilmenevät puutteet vaikuttivat suoraan työntekijöiden vuorovaikutukseen, sitoutumiseen ja motivaatioon. Tuloksista ilmeni myös, että esimiestyötä voitaisiin kehittää hyödyntämällä syväjohtamisen mallia.