MONIMUOTOINEN MESSI-TYÖ : Työntekijöiden näkemyksiä Messi-palvelusta Vantaalla
Heino, Satu (2012)
Heino, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012717
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on toteutettu Riihenaika Oy:n tuottamassa Messi-palvelussa Vantaalla. Riihenaika on yksityinen sosiaalialan yritys, joka tarjoaa työllisyys- ja sosiaalipalveluja kunnille, julkisyhteisöille ja yrityksille. Messi-palvelu on työelämään ohjaavaa palvelua, jossa asiakkaille yhteistä on se, että he ovat työttömiä työnhakijoita. Messi-palvelu toteutetaan yhteistyössä sosiaalitoimen, työ- ja elinkeinotoimistojen ja työvoiman palvelukeskusten kanssa. Myös yhteistyö asiakkaan muun verkoston kanssa on oleellinen osa toimintaa. Messi-palvelun työnkuva on kaikkiaan hyvin laaja ja työn rajaaminen pitkälti kiinni työntekijästä. Messi-palvelun tarkoituksena on tarjota asiakkaalle konkreettista yksilöllistä apua niissä asioissa, joissa asiakas kokee tarvitsevansa apua.
Työn teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteinä ovat empowerment, valtautuminen ja voimaantuminen, palveluohjaus ja tavoitelähtöinen sosiaalityö. Messi-työskentely on palveluohjauksen kaltaista oikean palvelun etsimistä asiakkaalle, tätä samalla tukien ja lisäksi Messi-työ on tavoitteellista toimintaa. Oleellisena osana työskentelyä on asiakkaan voimavarojen etsiminen ja niiden käyttöön ottaminen. Lisäksi käsittelen työssäni verkostoissa työskentelyä sekä hyvän asiakastyön elementtejä, joista dialogisuuden tärkeys korostuu.
Tutkielman toteutus lähti siitä, että koin Messi-työn hyvänä ja tärkeänä työnä, eikä siitä ollut aiempaa kirjallista tuotosta. Työntekijänäkökulman valitsin siksi, että halusin kuulla, miten työntekijät näkevät Messi-työn. Tutkielman pääkysymyksiä olivat mitä Messi-työ on, miten työntekijät sitä tekevät, millaisia vaiheita siinä on, millainen asema työntekijöillä on ja mitkä periaatteet työtä ohjaavat. Tutkielman tarkoitus on kuvata Messi-palvelua laajasti ja löytää yhteneväisyyksiä haastatteluista ja toisaalta yksilöllisiä näkemyksiä.
Toteutin tutkielman laadullisia menetelmiä käyttäen, koska se mahdollistaa haastateltavien näkökulmien kuvaamisen. Aineiston kokosin teemahaastattelulla Messi-palvelun työntekijöiltä heidän toimistollaan. Haastatteluun osallistui viisi työntekijää, joista kolme oli naisia ja kaksi miehiä. Aineiston analyysin toteutin aineistoon tutustumalla ja teemoittelua käyttämällä, josta nousseet teemat muodostivat tutkielman tulokset. Johtopäätökset muodostuivat tulosten pohjalta ja niitä analysoin teoreettista viitekehystä apuna käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että Messi-palvelu on selkeästi tavoitteellista toimintaa, jossa asiakkaan tavoitteen tärkeys korostuu. Messi-työtä ohjaa asiakasta ja vaitiolovelvollisuutta kunnioittavat periaatteet. Kirjoittamattomaksi periaatteeksi nousi työntekijän persoonan käyttö työvälineenä. Tulosten avulla Messi-työn voi jäsentää viisivaiheiseksi prosessiksi, jonka päämenetelmiksi nousi konkreettinen työskentely asioiden etenemiseksi, keskustelu ja palveluohjaus. Työntekijät kuvasivat työssä roolejaan asiakkaan oikeuksien puolustajana ja asemaansa työssä tasa-arvoisena asiakkaan kanssa.
Työn teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteinä ovat empowerment, valtautuminen ja voimaantuminen, palveluohjaus ja tavoitelähtöinen sosiaalityö. Messi-työskentely on palveluohjauksen kaltaista oikean palvelun etsimistä asiakkaalle, tätä samalla tukien ja lisäksi Messi-työ on tavoitteellista toimintaa. Oleellisena osana työskentelyä on asiakkaan voimavarojen etsiminen ja niiden käyttöön ottaminen. Lisäksi käsittelen työssäni verkostoissa työskentelyä sekä hyvän asiakastyön elementtejä, joista dialogisuuden tärkeys korostuu.
Tutkielman toteutus lähti siitä, että koin Messi-työn hyvänä ja tärkeänä työnä, eikä siitä ollut aiempaa kirjallista tuotosta. Työntekijänäkökulman valitsin siksi, että halusin kuulla, miten työntekijät näkevät Messi-työn. Tutkielman pääkysymyksiä olivat mitä Messi-työ on, miten työntekijät sitä tekevät, millaisia vaiheita siinä on, millainen asema työntekijöillä on ja mitkä periaatteet työtä ohjaavat. Tutkielman tarkoitus on kuvata Messi-palvelua laajasti ja löytää yhteneväisyyksiä haastatteluista ja toisaalta yksilöllisiä näkemyksiä.
Toteutin tutkielman laadullisia menetelmiä käyttäen, koska se mahdollistaa haastateltavien näkökulmien kuvaamisen. Aineiston kokosin teemahaastattelulla Messi-palvelun työntekijöiltä heidän toimistollaan. Haastatteluun osallistui viisi työntekijää, joista kolme oli naisia ja kaksi miehiä. Aineiston analyysin toteutin aineistoon tutustumalla ja teemoittelua käyttämällä, josta nousseet teemat muodostivat tutkielman tulokset. Johtopäätökset muodostuivat tulosten pohjalta ja niitä analysoin teoreettista viitekehystä apuna käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että Messi-palvelu on selkeästi tavoitteellista toimintaa, jossa asiakkaan tavoitteen tärkeys korostuu. Messi-työtä ohjaa asiakasta ja vaitiolovelvollisuutta kunnioittavat periaatteet. Kirjoittamattomaksi periaatteeksi nousi työntekijän persoonan käyttö työvälineenä. Tulosten avulla Messi-työn voi jäsentää viisivaiheiseksi prosessiksi, jonka päämenetelmiksi nousi konkreettinen työskentely asioiden etenemiseksi, keskustelu ja palveluohjaus. Työntekijät kuvasivat työssä roolejaan asiakkaan oikeuksien puolustajana ja asemaansa työssä tasa-arvoisena asiakkaan kanssa.