Sään vaikutus kaupunkihotellin huonekäyttöasteeseen ja asiakkaan ostokäyttäytymiseen
Sipilä, Marjaana (2012)
Sipilä, Marjaana
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, että vaikuttaako sää hotellin huonekäyttöasteeseen ja myytyihin huonepaketteihin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja se tehtiin toimeksiantona eräälle Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevalle hotellille.
Hotellin huonekäyttöaste kertoo käytössä olevien huoneiden määrän suhteessa hotellin saatavilla olevaan kokonaishuonemäärään kohden. Huonekäyttöaste ja kapasiteetti ovat tärkeitä tunnuslukuja seurata ja ennustaa majoitustoimintaa ja maksimoida huonetuotto. Näitä tutkitaan yleensä pitkällä aikavälillä, jotta hotelli osaa varautua korkean ja matalan kysynnän ajanjaksoihin hinnoittelemalla tuotteitaan mahdollisimman kannattaviksi. Matkailualalla kysynnän kausivaihtelu on helposti nähtävillä luonteensa puolesta, eli sitä ei voida varastoida. Niinpä hotellin on tärkeää tuntea asiakkaiden ostokäyttäytyminen, jotta he voivat tarjota heille halutunlaista ja tarvittavaa palvelua ja laatua.
Ravintola-alan yrittäjien mukaan säällä on suuri vaikutus etenkin kesällä kahviloiden ja terassien myyntiin, joten tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia onko samaa ilmiötä havaittavissa hotellialalla. Tutkimusaineiston havaintopäivät sijoittuvat kesäkausille 2010 ja 2011 pohjautuen hotellin antamiin käyttöaste- ja huonepakettitietoihin sekä Ilmatieteenlaitokselta saatuihin tietoihin keskilämpötiloista ja sademääristä. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2011. Tutkimustulokset osoittivat, että näiden kahden välillä ei ole nähtävissä selkeää yhdenmukaisuutta eikä korrelaatiota. Kvantitatiivisesti tutkien ennustettu tai toteutunut sää ei vaikuta vapaa-ajan asiakkaan tekemään ostopäätökseen hotellihuonetta tai huonepakettia varatessa. Joidenkin havaintopäivien mukaan havait-tavissa oli, että keskilämpötilan ollessa korkea käyttöaste oli alhainen ja keskilämpötilan ollessa matala käyttöaste oli korkea. Korkeaan käyttöasteeseen saattoi vaikuttaa myös tapahtumat, joita ei huomioitu tässä tutkimuksessa.
Hotellin huonekäyttöaste kertoo käytössä olevien huoneiden määrän suhteessa hotellin saatavilla olevaan kokonaishuonemäärään kohden. Huonekäyttöaste ja kapasiteetti ovat tärkeitä tunnuslukuja seurata ja ennustaa majoitustoimintaa ja maksimoida huonetuotto. Näitä tutkitaan yleensä pitkällä aikavälillä, jotta hotelli osaa varautua korkean ja matalan kysynnän ajanjaksoihin hinnoittelemalla tuotteitaan mahdollisimman kannattaviksi. Matkailualalla kysynnän kausivaihtelu on helposti nähtävillä luonteensa puolesta, eli sitä ei voida varastoida. Niinpä hotellin on tärkeää tuntea asiakkaiden ostokäyttäytyminen, jotta he voivat tarjota heille halutunlaista ja tarvittavaa palvelua ja laatua.
Ravintola-alan yrittäjien mukaan säällä on suuri vaikutus etenkin kesällä kahviloiden ja terassien myyntiin, joten tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia onko samaa ilmiötä havaittavissa hotellialalla. Tutkimusaineiston havaintopäivät sijoittuvat kesäkausille 2010 ja 2011 pohjautuen hotellin antamiin käyttöaste- ja huonepakettitietoihin sekä Ilmatieteenlaitokselta saatuihin tietoihin keskilämpötiloista ja sademääristä. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2011. Tutkimustulokset osoittivat, että näiden kahden välillä ei ole nähtävissä selkeää yhdenmukaisuutta eikä korrelaatiota. Kvantitatiivisesti tutkien ennustettu tai toteutunut sää ei vaikuta vapaa-ajan asiakkaan tekemään ostopäätökseen hotellihuonetta tai huonepakettia varatessa. Joidenkin havaintopäivien mukaan havait-tavissa oli, että keskilämpötilan ollessa korkea käyttöaste oli alhainen ja keskilämpötilan ollessa matala käyttöaste oli korkea. Korkeaan käyttöasteeseen saattoi vaikuttaa myös tapahtumat, joita ei huomioitu tässä tutkimuksessa.