Rintarangan manuaalinen tutkiminen : opintomateriaali fysioterapeuttiopiskelijoille
Juvonen, Matleena; Pöntelin, Tiina (2012)
Juvonen, Matleena
Pöntelin, Tiina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163475
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa rintarangan manuaalisen tutkimisen opintomateriaali Saimaan ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille. Opinnäytetyönä valmistettiin opintomateriaalin pilottiversio, jota käytettiin tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa tukevan fysioterapian opintojaksolla lokakuussa 2011.
Opintomateriaalin sisältöä suunniteltaessa perehdyttiin oppimistyyleihin ja siihen millainen on toimiva opintomateriaali. Rintarangan manuaalisen tutkimisen menetelmistä etsittiin tietoa tutkimusartikkeleista ja kirjallisuudesta. Fysioterapeuteilta kysyttiin sähköisellä kyselyllä, mitä manuaalisen rintarangan tutkimisen menetelmiä he käyttävät ja mitä tutkimusmenetelmiä fysioterapeuttiopiskelijoiden heidän mielestään tulisi opetella. Tämän lisäksi perehdyttiin tuki- ja liikunta-elimistön toimintaa tukevan fysioterapian kurssin tavoitteisiin, vaatimuksiin ja aikaresursseihin. Tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa tukevan fysioterapian opin-tojaksoa opettavalta lehtorilta kysyttiin hänen näkemyksiään opintomateriaalin sisällöstä ja toteutuksesta.
Opintomateriaalin pilottiversio koostui kertausosiosta, teoriaosuudesta ja tutkimusmenetelmistä. Tutkimusmenetelmiin laadittiin tiiviit kirjalliset ohjeet sekä liitettiin havainnollistavia kuvia. Opintomateriaalin sisällön ja ulkoasun suunnitteli ja toteutti opinnäytetyöpari. Opintomateriaali on fysioterapeuttiopiskelijoiden saatavilla sähköisessä muodossa Saimaan ammattikorkeakoulun sisäisessä verkossa.
Pilottiversion onnistumista arvioitiin sitä käyttäneille fysioterapeuttiopiskelijoille tehdyn kirjallisen palautekyselyn perusteella. Kysely koostui Likertin asteikosta ja avoimista kohdista. Vastausten analysoinnin pohjalta pilottiversioon tehtiin muutoksia. Opiskelijoista 31% koki, että kuvat olivat hyödyllisiä oppimisen kannalta. Opintomateriaalin on hyödyllistä sisältää kuvia. Opiskelijoista 15% ilmaisi palautteessa, että oli hyvä, että opettaja näytti tunnilla kuinka tutkimusmenetelmät suoritetaan. Tämä tukee sekä visuaalista että auditiivista oppijaa. Kirjallinen ja visuaalinen opintomateriaali ei korvaa kuitenkaan opettajaa.
Jatkotutkimusaiheena voisi työstää opintomateriaalin, joka sisältäisi myös rintarangan terapian. Vastaavanlaisen opintomateriaalin voisi tehdä kaula- tai lanne-rangan alueelta.
Opintomateriaalin sisältöä suunniteltaessa perehdyttiin oppimistyyleihin ja siihen millainen on toimiva opintomateriaali. Rintarangan manuaalisen tutkimisen menetelmistä etsittiin tietoa tutkimusartikkeleista ja kirjallisuudesta. Fysioterapeuteilta kysyttiin sähköisellä kyselyllä, mitä manuaalisen rintarangan tutkimisen menetelmiä he käyttävät ja mitä tutkimusmenetelmiä fysioterapeuttiopiskelijoiden heidän mielestään tulisi opetella. Tämän lisäksi perehdyttiin tuki- ja liikunta-elimistön toimintaa tukevan fysioterapian kurssin tavoitteisiin, vaatimuksiin ja aikaresursseihin. Tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa tukevan fysioterapian opin-tojaksoa opettavalta lehtorilta kysyttiin hänen näkemyksiään opintomateriaalin sisällöstä ja toteutuksesta.
Opintomateriaalin pilottiversio koostui kertausosiosta, teoriaosuudesta ja tutkimusmenetelmistä. Tutkimusmenetelmiin laadittiin tiiviit kirjalliset ohjeet sekä liitettiin havainnollistavia kuvia. Opintomateriaalin sisällön ja ulkoasun suunnitteli ja toteutti opinnäytetyöpari. Opintomateriaali on fysioterapeuttiopiskelijoiden saatavilla sähköisessä muodossa Saimaan ammattikorkeakoulun sisäisessä verkossa.
Pilottiversion onnistumista arvioitiin sitä käyttäneille fysioterapeuttiopiskelijoille tehdyn kirjallisen palautekyselyn perusteella. Kysely koostui Likertin asteikosta ja avoimista kohdista. Vastausten analysoinnin pohjalta pilottiversioon tehtiin muutoksia. Opiskelijoista 31% koki, että kuvat olivat hyödyllisiä oppimisen kannalta. Opintomateriaalin on hyödyllistä sisältää kuvia. Opiskelijoista 15% ilmaisi palautteessa, että oli hyvä, että opettaja näytti tunnilla kuinka tutkimusmenetelmät suoritetaan. Tämä tukee sekä visuaalista että auditiivista oppijaa. Kirjallinen ja visuaalinen opintomateriaali ei korvaa kuitenkaan opettajaa.
Jatkotutkimusaiheena voisi työstää opintomateriaalin, joka sisältäisi myös rintarangan terapian. Vastaavanlaisen opintomateriaalin voisi tehdä kaula- tai lanne-rangan alueelta.