Vapaaehtoinen kerhotoiminta yhteisöllisyyden edistäjänä
Uusivirta, Asta; Hemmilä, Harri (2012)
Uusivirta, Asta
Hemmilä, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203193538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203193538
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa toteutettiin kaksi kerhoa kahdessa ammattiopistossa. Lybeckerin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa toimi sählykerho sekä Nivalan ammattiopistossa valokuvauskerho. Kerhojen tarkoituksena oli nuorten aktivoiminen, mielekkään vapaa-ajantoiminnan järjestäminen, nuorten kaveripiirin laajentaminen ja asuntolassa asuvien, muualta muuttaneiden nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen.
Kerhot toimivat vapaaehtoisuuden periaatteella: sekä kerhoihin osallistuminen että vetäjien toiminta oli vapaaehtoista ja palkatonta. Toinen vetäjistä sai merki-tä kerhotunnit ylityöksi ja pitää ne yksi yhteen lomavapaana pois.
Osallistuvien nuorten mielestä opiskelija-asuntolassa asuminen on usein yksi-näistä ja virikkeetöntä. Ainoaksi vapaa-ajanviettotavaksi monille muodostuu tietokoneen äärellä istuminen, pelaaminen ja chattailu kavereiden kanssa tai television katsominen yhteisessä vapaa-ajantilassa. Kerhot tarjosivat vaihtoehtoista, mukavaa tekemistä ja mahdollisuuden tutustua uusiin kavereihin.
Tämän raportin tiedot perustuvat teemahaastatteluihin, joita varten haastateltiin kolmea, aiemmin kerhoja pitkään ohjannutta opettajaa, yhtä opinto-ohjaajaa sekä seitsemää nuorta kerholaista. Teemahaastattelujen purkamiseksi on käy-tetty laadullista analyysia. Laadullista analyysia käytettiin, koska haluttiin kuvailla ja ymmärtää tutkittavaa asiaa perusteellisemmin. Laadullinen analyysi myös soveltuu paremmin tutkimusmenetelmäksi, koska haastateltujen joukko oli pieni. Raportissa käytettiin referoiden myös kirjallisia lähteitä ja aiempia tutkimustuloksia.
Vapaaehtoisen sitoutumisensa takia kerhotoiminta edistää yhteisöllisyyden syntymistä. Nuorilla on tarve kokea kuuluvansa johonkin ryhmään, jonka toimintatavat ja säännöt he ovat itse suunnitelleet ja hyväksyneet ja jonka toimintaan he haluavat sitoutua saamatta toiminnasta välttämättä itselleen välitöntä hyötyä. Yhteisöllisyyden kokeminen edellyttää yhteenkuuluvuuden ja kiinnostuksen tunteen syntymistä, mikä edistää sosiaalisia taitoja. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi mm. kerhokäsikirja, jota voidaan hyödyntää uusia kerhoja perustettaessa.
Kerhot toimivat vapaaehtoisuuden periaatteella: sekä kerhoihin osallistuminen että vetäjien toiminta oli vapaaehtoista ja palkatonta. Toinen vetäjistä sai merki-tä kerhotunnit ylityöksi ja pitää ne yksi yhteen lomavapaana pois.
Osallistuvien nuorten mielestä opiskelija-asuntolassa asuminen on usein yksi-näistä ja virikkeetöntä. Ainoaksi vapaa-ajanviettotavaksi monille muodostuu tietokoneen äärellä istuminen, pelaaminen ja chattailu kavereiden kanssa tai television katsominen yhteisessä vapaa-ajantilassa. Kerhot tarjosivat vaihtoehtoista, mukavaa tekemistä ja mahdollisuuden tutustua uusiin kavereihin.
Tämän raportin tiedot perustuvat teemahaastatteluihin, joita varten haastateltiin kolmea, aiemmin kerhoja pitkään ohjannutta opettajaa, yhtä opinto-ohjaajaa sekä seitsemää nuorta kerholaista. Teemahaastattelujen purkamiseksi on käy-tetty laadullista analyysia. Laadullista analyysia käytettiin, koska haluttiin kuvailla ja ymmärtää tutkittavaa asiaa perusteellisemmin. Laadullinen analyysi myös soveltuu paremmin tutkimusmenetelmäksi, koska haastateltujen joukko oli pieni. Raportissa käytettiin referoiden myös kirjallisia lähteitä ja aiempia tutkimustuloksia.
Vapaaehtoisen sitoutumisensa takia kerhotoiminta edistää yhteisöllisyyden syntymistä. Nuorilla on tarve kokea kuuluvansa johonkin ryhmään, jonka toimintatavat ja säännöt he ovat itse suunnitelleet ja hyväksyneet ja jonka toimintaan he haluavat sitoutua saamatta toiminnasta välttämättä itselleen välitöntä hyötyä. Yhteisöllisyyden kokeminen edellyttää yhteenkuuluvuuden ja kiinnostuksen tunteen syntymistä, mikä edistää sosiaalisia taitoja. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi mm. kerhokäsikirja, jota voidaan hyödyntää uusia kerhoja perustettaessa.