“One drop at a time" : towards sustainable tourism
Nikka, Piia (2008)
Nikka, Piia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906264057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906264057
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana toimi jatkuva ja kasvava huoli ympäristöstä ja matkailun vaikutuksesta ilmastonmuutokseen. Aurinkomatkat (AM) on pannut alulle jo useita kestävään kehitykseen tähtääviä projekteja. Nämä muutokset eivät rajoitu ainoastaan organisaation sisälle vaan koskevat myös Aurinkomatkojen yhteistyökumppaneita ympäri maailman. Kysymys kuuluikin, olivatko Aurinkomatkojen asiakkaat tietoisia kestävän kehityksen projekteista ja kuinka niihin suhtauduttiin. Asiakkaiden mielipiteitä tutkittiin lähettämällä kysely internetin kautta. Kyselyyn osallistui lähes 1 450 henkilöä. Kysymykset painottuivat asiakkaiden jokapäiväiseen arkeen liittyviin pieniin ekotekoihin, kuten kierrätykseen sekä siihen, miten lomalla ekologisuus otettiin huomioon. Myös lomavalintaprosessi ja Aurinkomatkojen palvelut saivat huomiota osakseen kysymysten asettelussa. Tutkimus osoitti selvästi, että Aurinkomatkojen projektit olivat enemmän tai vähemmän tuntemattomia asiakkaille. Yleisesti niitä pidettiin kuitenkin hyvänä lisänä muihin palveluihin. Vastaajat olivat innokkaita saamaan lisää tietoa mahdollisuuksistaan vaikuttaa kasvihuonekaasujen vähentämiseen lomamatkoillaan ja matkakohteissaan. Moni vastaaja esitti huolestuneisuutensa lentomatkailun saastuttavuudesta. Kyselyn kautta Aurinkomatkat sai tietoa asiakkaidensa asenteesta kestävään kehitykseen matkailussa. Kysely myös toimi perustana esitetyille toimintaehdotuksille, joilla voisi jatkossa mahdollistaa matkailijoiden osallistumisen ympäristötalkoisiin, myös ulkomailla.