Seksuaaliterveyskasvatuspäivän järjestäminen ja arviointi Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille.
Anttila, Anna-Kaisa (2012)
Anttila, Anna-Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213635
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Kuitinmäki-hanketta, joka on Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen paikallisyksikön ja Kuitinmäen koulun yhteinen hanke nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toiminnallisen seksuaaliterveyskasvatuspäivän järjestäminen ja arviointi Kuitinmäen koulun 9-luokkalaisille. Tavoitteena oli vahvistaa ja lisätä 9.-luokkalaisten seksuaaliterveystietoja ja saada nuoret pohtimaan päivän kautta käsiteltyjä asioita tukemalla nuorten seksuaali-identiteetin kehitystä ja seksuaaliterveyden edistämistä. Terveydenhoitajaopiskelijoiden tavoitteena oli oman ammatillisen kasvun kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin viiden toiminnallisen teematunnin avulla Kuitinmäen koulun luokkahuoneissa. Teematunnin sisällön suunnittelijoina ja tuntien vetäjinä toimivat Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikön terveydenhoitajaopiskelijat valmiiksi suunniteltujen teemojen pohjalta. Teemapäivää varten oli varattu viisi luokkahuonetta, jossa kukin ryhmä piti oman teematunnin viidelle ryhmälle, jotka koostuivat Kuitinmäen koulun 9. -luokkalaisista. Teematunnit käsittelivät seksuaalioikeuksia ja seksuaalista väkivaltaa sekä päihteiden merkitystä, miesten ja naisten eroavaisuuksia; asenteiden, mielipiteiden ja käyttäytymisen eroja sekä median merkitystä seksuaalisuudessa, seksuaalisuuden eri ilmentymiä, kulttuurillisia eroja sekä rakkauden ja romantiikan sekä ehkäisyn merkitystä seksuaalisuudessa.
Toteutettu seksuaaliterveyskasvatuspäivä arvioitiin sekä 9. -luokkalaisten että terveydenhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta erillisten kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeiden avulla arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista ja saatiin kehittämisehdotuksia tuleville seksuaaliterveyttä edistäville teemapäiville.
Järjestetty seksuaaliterveyskasvatuspäivä onnistui kokonaisuudessaan hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. 9.-luokkalaiset kokivat saaneensa päivästä uutta tietoa seksuaaliterveyden eri osa-alueista ja kokivat tuntien täydentäneen aiemmin hankittuja tietoja seksuaaliterveydestä. Eniten pohdittavaa antoi median vaikutus seksuaali-identiteetin muokkaamisessa, oma velvollisuus ehkäisyn huolehtimisessa sekä kulttuurin merkitys seksuaalisuuden muokkaamisessa. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat seksuaalikasvatuspäivän ja toi-minnallisten tehtävien lisänneen 9. -luokkalaisten seksuaaliterveystietoja ja kehittäneen terveydenhoitajaopiskelijoiden ammatillista kasvua erityisesti vuorovaikutustaitojen ja ryhmän ohjaustaitojen suhteen.
Opinnäytetyötä tehdessä huomioitiin, että poikien seksuaaliterveystietojen taso on tutkimusten mukaan huonompi kuin tyttöjen. Poikien seksuaaliterveyteen koskevia tutkimuksia on vähän ja seuraavan seksuaaliterveyskasvatuspäivän yhteydessä voisi keskittyä poikien seksuaaliterveystietojen ja seksuaalikasvatuspäivän kokemusten tutkimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin viiden toiminnallisen teematunnin avulla Kuitinmäen koulun luokkahuoneissa. Teematunnin sisällön suunnittelijoina ja tuntien vetäjinä toimivat Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikön terveydenhoitajaopiskelijat valmiiksi suunniteltujen teemojen pohjalta. Teemapäivää varten oli varattu viisi luokkahuonetta, jossa kukin ryhmä piti oman teematunnin viidelle ryhmälle, jotka koostuivat Kuitinmäen koulun 9. -luokkalaisista. Teematunnit käsittelivät seksuaalioikeuksia ja seksuaalista väkivaltaa sekä päihteiden merkitystä, miesten ja naisten eroavaisuuksia; asenteiden, mielipiteiden ja käyttäytymisen eroja sekä median merkitystä seksuaalisuudessa, seksuaalisuuden eri ilmentymiä, kulttuurillisia eroja sekä rakkauden ja romantiikan sekä ehkäisyn merkitystä seksuaalisuudessa.
Toteutettu seksuaaliterveyskasvatuspäivä arvioitiin sekä 9. -luokkalaisten että terveydenhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta erillisten kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeiden avulla arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista ja saatiin kehittämisehdotuksia tuleville seksuaaliterveyttä edistäville teemapäiville.
Järjestetty seksuaaliterveyskasvatuspäivä onnistui kokonaisuudessaan hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. 9.-luokkalaiset kokivat saaneensa päivästä uutta tietoa seksuaaliterveyden eri osa-alueista ja kokivat tuntien täydentäneen aiemmin hankittuja tietoja seksuaaliterveydestä. Eniten pohdittavaa antoi median vaikutus seksuaali-identiteetin muokkaamisessa, oma velvollisuus ehkäisyn huolehtimisessa sekä kulttuurin merkitys seksuaalisuuden muokkaamisessa. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat seksuaalikasvatuspäivän ja toi-minnallisten tehtävien lisänneen 9. -luokkalaisten seksuaaliterveystietoja ja kehittäneen terveydenhoitajaopiskelijoiden ammatillista kasvua erityisesti vuorovaikutustaitojen ja ryhmän ohjaustaitojen suhteen.
Opinnäytetyötä tehdessä huomioitiin, että poikien seksuaaliterveystietojen taso on tutkimusten mukaan huonompi kuin tyttöjen. Poikien seksuaaliterveyteen koskevia tutkimuksia on vähän ja seuraavan seksuaaliterveyskasvatuspäivän yhteydessä voisi keskittyä poikien seksuaaliterveystietojen ja seksuaalikasvatuspäivän kokemusten tutkimiseen.