Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Laajempaa minuutta etsimässä : perspektiivejä musiikilliseen toimintaan
Seppänen, Mika (2009)
Seppänen, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152839
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tarjota holistinen näkökulma musiikilliseen toimintaan. Kirjoittaja pyrkii kirjoittamisen ja uudelleenkirjoittamisen metodin kautta kirkastamaan ja tuomaan esille kokonaisvaltaisen henkisen harjoittamisen periaatteisiin perustuvia näköaloja muusiikkona ja musiikkipedagogina toimimiseen. Työn aineistona ja lähteinä kirjoittaja on käyttänyt sitä kokemusta ja ymmärrystä, joka hänellä on ollut tietoisuudessaan saatavilla kirjoittamishetkellä. Työ nivoutuu osaksi musiikillisen maailmankuvan rakentamisprosessia. Se pyrkii olemaan keskustelunavaus ja ajatusten herättäjä kollegoille, muusikoille ja musiikkipedagogeille.
Työssä tarkastellaan musiikillista toimintaa kolmen kontekstin kautta: harjoittaminen, esillepano ja oppiva tilanne. Harjoittaminen ymmärretään intrasubjektiivisena prosessina ja ensisijaisesti soittavan kehon valaisuprosessina, jossa kehosta tehdään sopiva väline musiikilliseen ilmaisuun. Esillepanon tilanteessa tarkastellaan musiikillisen tapahtuman intersubjektiivista puolta esilläolon ja esilletuonnin aspektien kautta. Oppivassa tilanteessa tarkastelun keskiöön tuodaan tilanne itse, nyt-hetki, jossa oppilas ja opettaja kohtaavat ja oppimista voi tapahtua.
Tarkastelun punaisena lankana kulkee ajatus laajemmasta minästä ja sen saapumisesta tarkastelun alaisiin tilanteisiin. Laajemmalla minällä viitataan havainnoivaan ja läsnäolevaan tietoisuuteen, joka ilmenee nyt-hetkessä. Se on minuus, joka ei samaistu kehoon, persoonaan tai tilanteisiin. Se on kirkas olemisen kenttä, jota vasten ilmiöt nousevat.
Työn sisäisenä tavoitteena on ollut kirjoittajan ajattelun ja toiminnallisen filosofian selkiyttäminen ja jäsentäminen. Kirjoittamisen ja uudelleenkirjoittamisen prosessissa ajatukset ovat kirkastuneet ja se on tuonut selkeyttä ja järjestyneisyyden kokemuksia myös toiminnan kaikille tasoille. Kirjoittamisen ja toiminnan välinen reflektiivinen ja heuristinen prosessi on antanut uskoa siihen, että olennaisimpiin asioihin on suora pääsy. Elämän kannalta olennaisin tulos ei ole tämä työ itsessään, vaan pikemmin sen ja siihen limittäytyvän kokonaisprosessin kautta avautuvat mahdollisuudet elämässä ja musiikissa.
Työssä tarkastellaan musiikillista toimintaa kolmen kontekstin kautta: harjoittaminen, esillepano ja oppiva tilanne. Harjoittaminen ymmärretään intrasubjektiivisena prosessina ja ensisijaisesti soittavan kehon valaisuprosessina, jossa kehosta tehdään sopiva väline musiikilliseen ilmaisuun. Esillepanon tilanteessa tarkastellaan musiikillisen tapahtuman intersubjektiivista puolta esilläolon ja esilletuonnin aspektien kautta. Oppivassa tilanteessa tarkastelun keskiöön tuodaan tilanne itse, nyt-hetki, jossa oppilas ja opettaja kohtaavat ja oppimista voi tapahtua.
Tarkastelun punaisena lankana kulkee ajatus laajemmasta minästä ja sen saapumisesta tarkastelun alaisiin tilanteisiin. Laajemmalla minällä viitataan havainnoivaan ja läsnäolevaan tietoisuuteen, joka ilmenee nyt-hetkessä. Se on minuus, joka ei samaistu kehoon, persoonaan tai tilanteisiin. Se on kirkas olemisen kenttä, jota vasten ilmiöt nousevat.
Työn sisäisenä tavoitteena on ollut kirjoittajan ajattelun ja toiminnallisen filosofian selkiyttäminen ja jäsentäminen. Kirjoittamisen ja uudelleenkirjoittamisen prosessissa ajatukset ovat kirkastuneet ja se on tuonut selkeyttä ja järjestyneisyyden kokemuksia myös toiminnan kaikille tasoille. Kirjoittamisen ja toiminnan välinen reflektiivinen ja heuristinen prosessi on antanut uskoa siihen, että olennaisimpiin asioihin on suora pääsy. Elämän kannalta olennaisin tulos ei ole tämä työ itsessään, vaan pikemmin sen ja siihen limittäytyvän kokonaisprosessin kautta avautuvat mahdollisuudet elämässä ja musiikissa.