Palvelujen tuotteistaminen ja brändin hallinta sisävesiristeilyissä : Kuopion Roll Risteilyt
Kuosmanen, Taneli; Helminen, Juho (2012)
Kuosmanen, Taneli
Helminen, Juho
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia Kuopion Roll Risteilyjen kesällä 2011 uudistuneiden tai täysin uusien lisäpalvelujen toimivuutta sekä niiden vaikutusta brändiin. Toimivuutta ja brändinhallintaa pyrittiin selvittämään tutkimalla yrityksen tuotteistamisen tasoa ja tuotteistamisprosessin kulkua. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle erilaisia näkökulmia tulevaisuuden tuotekehittelyä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullisen tutkimuksen keinoja. Opinnäytetyöprosessissa haastateltiin Kuopion Roll Risteilyjen toimitusjohtajaa sekä perehdyttiin opinnäytetyön aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Kuopion Roll Risteilyillä suoritettu työharjoittelu antoi omakohtaista kokemusta sisävesiristeilyjen toimialasta, mikä oli tärkeää opinnäytetyön toteuttamisen kannalta.
Palvelutuotteet ovat luonteeltaan erilaisia verrattuna fyysisiin tuotteisiin, mikä on otettava huomioon palvelubrändin hallinnassa. Palveluyrityksissä onnistunut brändin rakentaminen alkaa sisäisellä brändäyksellä. On myös tärkeää ymmärtää, että Kuopion Roll Risteilyt on osa Kuopion matkailukokonaisuutta. Onnistuneessa palvelussa yritys tarjoaa olosuhteet, jotka mahdollistavat elämyksien syntymisen. Asiakkaiden hakema ydinhyöty on elämys.
Tuotteistamisella tarkoitetaan palvelun konkretisoimista niin asiakkaalle kuin palveluntarjoajalle. Tuotteistamalla palvelusta jalostetaan palvelutuote, jota on helpompi markkinoida ja myydä. Tuotteistamisen perimmäisenä tavoitteena on palvelun laadun parantaminen. Laadun tulee vastata asiakkaiden odotuksia.
Kuopion Roll Risteilyt on ollut aktiivinen tuotekehityksen suhteen. Risteile & ruokaile -paketit olivat onnistunut uudistus. Onnistuneen tuotteistamisen myötä palvelun laatu parantui ja palvelutuotteen myynti helpottui. Puosupoika Henkan seikkailut sopii yrityksen brändi-identiteettiin, mutta kyseisen palvelun teknistä laatua on mahdollista parantaa. Uudistukset välittävät haluttua brändi-identiteettiä asiakkaille. Myös viestinnän yhtenäistäminen vahvistaa yrityksen brändiä.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullisen tutkimuksen keinoja. Opinnäytetyöprosessissa haastateltiin Kuopion Roll Risteilyjen toimitusjohtajaa sekä perehdyttiin opinnäytetyön aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Kuopion Roll Risteilyillä suoritettu työharjoittelu antoi omakohtaista kokemusta sisävesiristeilyjen toimialasta, mikä oli tärkeää opinnäytetyön toteuttamisen kannalta.
Palvelutuotteet ovat luonteeltaan erilaisia verrattuna fyysisiin tuotteisiin, mikä on otettava huomioon palvelubrändin hallinnassa. Palveluyrityksissä onnistunut brändin rakentaminen alkaa sisäisellä brändäyksellä. On myös tärkeää ymmärtää, että Kuopion Roll Risteilyt on osa Kuopion matkailukokonaisuutta. Onnistuneessa palvelussa yritys tarjoaa olosuhteet, jotka mahdollistavat elämyksien syntymisen. Asiakkaiden hakema ydinhyöty on elämys.
Tuotteistamisella tarkoitetaan palvelun konkretisoimista niin asiakkaalle kuin palveluntarjoajalle. Tuotteistamalla palvelusta jalostetaan palvelutuote, jota on helpompi markkinoida ja myydä. Tuotteistamisen perimmäisenä tavoitteena on palvelun laadun parantaminen. Laadun tulee vastata asiakkaiden odotuksia.
Kuopion Roll Risteilyt on ollut aktiivinen tuotekehityksen suhteen. Risteile & ruokaile -paketit olivat onnistunut uudistus. Onnistuneen tuotteistamisen myötä palvelun laatu parantui ja palvelutuotteen myynti helpottui. Puosupoika Henkan seikkailut sopii yrityksen brändi-identiteettiin, mutta kyseisen palvelun teknistä laatua on mahdollista parantaa. Uudistukset välittävät haluttua brändi-identiteettiä asiakkaille. Myös viestinnän yhtenäistäminen vahvistaa yrityksen brändiä.