KOHTI OSALLISTAVAA JA KEHITTÄVÄÄ JOHTAMISTA : Kokemuksia ja näkökulmia päivähoidon esimiesten ryhmän kehittämisprosessista
Tavi, Raija (2012)
Tavi, Raija
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293928
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen laatuun vaikuttaa johtaminen. On merkityksellistä, miten johtamista toteutetaan varhaiskasvatuksen työyhteisöissä. Varhaiskasvatuksen johta-juuteen sisällytetään pedagoginen kehittäminen ja tavoitteellinen kehittämistoiminta, johon työntekijät sitoutetaan.
Opinnäytetyössäni esitän erään päivähoidon esimiesten ryhmän kehittämisprosessin toukokuulta 2010 maaliskuulle 2011. Kehittämisprosessin kantavana teemana oli ”Johtaja osallistajana”. Työn tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen laatua kehittämisen ja johtamisen näkökulmasta ja tukea esimiesten oppimista ja kasvua joh-tajuudessaan esimiesten ryhmän avustuksella. Tavoitteena oli aloittaa suunnitelmalliset kehittämistoimet esimiesten ryhmän tuella työyksiköissä ja pohtia johtajan roolia ja mahdollisuuksia osallistajana ja kehittäjänä työyhteisössään.
Teoreettisenä viitekehyksenä on käytetty kirjallisuutta pedagogisesta ja kehittämisen johtamisesta. Kirjallisuuden käsittely perustuu osallistavaan ja dialogiseen näkökulmaan. Kehittämisprosessissa käytettiin kehittämismenetelmiä prosessin tarpeiden mukaan. Kehittämismenetelminä käytettiin miellekarttaa, fokusryhmähaastattelua, oppimispäiväkirjoja, välitehtäviä ja lopuksi teemahaastattelua, joka toimi koko prosessin arviointina.
Kehittämisprosessin arviointina toimineen teemahaastattelun keskeisimmiksi tuloksiksi tulivat seuraavat asiat: Esimiesten ryhmällä oli merkitystä vertaistuen ja -oppimisen kannalta. Jaettua asiantuntijuutta voitiin ryhmässä jakaa. Muutosprosesseja saatiin liikkeelle johtajuudessa ja kehittämistyön aloittamisessa. Kehittämisen johtamiseen liitettiin erilaisia näkökulmia.
Opinnäytetyössäni esitän erään päivähoidon esimiesten ryhmän kehittämisprosessin toukokuulta 2010 maaliskuulle 2011. Kehittämisprosessin kantavana teemana oli ”Johtaja osallistajana”. Työn tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen laatua kehittämisen ja johtamisen näkökulmasta ja tukea esimiesten oppimista ja kasvua joh-tajuudessaan esimiesten ryhmän avustuksella. Tavoitteena oli aloittaa suunnitelmalliset kehittämistoimet esimiesten ryhmän tuella työyksiköissä ja pohtia johtajan roolia ja mahdollisuuksia osallistajana ja kehittäjänä työyhteisössään.
Teoreettisenä viitekehyksenä on käytetty kirjallisuutta pedagogisesta ja kehittämisen johtamisesta. Kirjallisuuden käsittely perustuu osallistavaan ja dialogiseen näkökulmaan. Kehittämisprosessissa käytettiin kehittämismenetelmiä prosessin tarpeiden mukaan. Kehittämismenetelminä käytettiin miellekarttaa, fokusryhmähaastattelua, oppimispäiväkirjoja, välitehtäviä ja lopuksi teemahaastattelua, joka toimi koko prosessin arviointina.
Kehittämisprosessin arviointina toimineen teemahaastattelun keskeisimmiksi tuloksiksi tulivat seuraavat asiat: Esimiesten ryhmällä oli merkitystä vertaistuen ja -oppimisen kannalta. Jaettua asiantuntijuutta voitiin ryhmässä jakaa. Muutosprosesseja saatiin liikkeelle johtajuudessa ja kehittämistyön aloittamisessa. Kehittämisen johtamiseen liitettiin erilaisia näkökulmia.