Treenikirjoittaminen : Kokemuksia Natalie Goldbergin menetelmästä
Tiainen, Ulla (2012)
Tiainen, Ulla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä yhdysvaltalaisen kirjoittamisen opettajan Natalie Goldbergin kehittämään treenikirjoittamisen menetelmään kokeilemalla sitä itse. Tutkimuksen kohteena olivat tekijän omat kokemukset ja ajatukset. Tavoitteena oli selvittää, miten treenikirjoittamisen avulla voi löytää kirjoittajan oman äänen ja selkeyttää samalla, mitä vaikeasti määriteltävä käsite oma ääni voisi tekijän kohdalla tarkoittaa. Lisäksi tarkasteltiin treenikirjoittamalla syntyneitä tekstejä ja niiden aiheita sekä sitä, miten treenikirjoittaminen vaikutti kirjoittajaan ja kirjoittamiseen. Tarkastelun kohteena oli myös kirjoittamisen terapeuttisten vaikutusten ilmeneminen.
Työn taustateoriassa perehdyttiin luovaan kirjoittamiseen, kirjoittajan oman äänen käsitteeseen ja siihen, mihin treenikirjoittaminen luovan kirjoittamisen kentällä sijoittuu. Lisäksi tarkasteltiin kirjoittamisen prosessia ja mahdollisuuksia oman kirjoitusprosessin tutkimiseen. Tutkimusmenetelmänä oli treenikirjoittamisen menetelmän harjoittaminen kolmen kuukauden ajan syksyllä 2011 ja samanaikaisesti työpäiväkirjan kirjoittaminen. Analyysimenetelminä käytettiin hermeneuttista metodia ja teemoittelua.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että kirjoittajan oma ääni nousee omasta kokemusmaailmasta, omasta lapsuudesta, omasta tuntemattomuudesta. Tekijän tutkimuksestaan saamien kokemusten perusteella oman äänen tavoittaminen treenikirjoittamisen menetelmällä vaatii sitoutumista säännölliseen kirjoittamiseen, vapautumista turhasta kontrollista sekä uskallusta heittäytyä kohtaamaan itsensä ja oma tiedostamattomansa.
Työn taustateoriassa perehdyttiin luovaan kirjoittamiseen, kirjoittajan oman äänen käsitteeseen ja siihen, mihin treenikirjoittaminen luovan kirjoittamisen kentällä sijoittuu. Lisäksi tarkasteltiin kirjoittamisen prosessia ja mahdollisuuksia oman kirjoitusprosessin tutkimiseen. Tutkimusmenetelmänä oli treenikirjoittamisen menetelmän harjoittaminen kolmen kuukauden ajan syksyllä 2011 ja samanaikaisesti työpäiväkirjan kirjoittaminen. Analyysimenetelminä käytettiin hermeneuttista metodia ja teemoittelua.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että kirjoittajan oma ääni nousee omasta kokemusmaailmasta, omasta lapsuudesta, omasta tuntemattomuudesta. Tekijän tutkimuksestaan saamien kokemusten perusteella oman äänen tavoittaminen treenikirjoittamisen menetelmällä vaatii sitoutumista säännölliseen kirjoittamiseen, vapautumista turhasta kontrollista sekä uskallusta heittäytyä kohtaamaan itsensä ja oma tiedostamattomansa.