Haute Couturesta Prêt-à-porteriin : - Elitistisen muodin tuonti kaupalliselle tasolle -
Karela, Päivi (2012)
Karela, Päivi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303943
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Haute Couture ja Prêt-à-porter -ilmiöitä. Työ pyrkii selventämään, mitä todellisuudessa ilmiöiden taakse kätkeytyy. Tulkittavana on, mitkä tekijät erottavat ja yhdistävät nämä kaksi muotimaailmassa eriarvoista, mallistolinjaa muotitaloissa. Tavoitteena on myös tekijän ammattitaidon kehittäminen ja suunnittelijakuvan luominen tulevaisuutta varten.
Aiheeseen taustaa on koottu alan kirjallisuuden ja internetsivujen kuvamateriaalista.Kirjallisessa osiossa paneudutaan Haute Couture ja Prêt-à-porter -ilmiöihin katsauksella historiaan ja kehitykseen. Työssä käsitellään niihin liittyviä sääntöjä ja määräyksiä sekä tarkastellaan ilmiöiden asemaa nykypäivän muotitaloissa.
Opinnäytetyön toiminnalliseksi osaksi on toteutettu kaksi mallistoa, joista kumpikin edustaa yhtä tutkittavista ilmiöistä. Mallistot tulkitsevat suunnittelijan näkemyksiä ilmiöiden luonteesta ja omaa suunnittelijaidentiteettiä. Työssä tarkastellaan Haute Couturen ja Prêt-à-porterin korrelaatiota muotitaloissa ja suunnittelijan omissa mallistoissa.
Lopputuloksena on ymmärrys siitä, että mallistojen yhteneväisyys ja kiertokulku ovat muotitalokohtaisia. Toisissa muotitaloissa Haute Couture -malliston viitteet ovat nähtävissä saman kauden Prêt-à-porter -mallistoissa, mutta yleisemmin ne välittyvät mallistosta toiseen muotimaailmassa yhden kauden viiveellä.
Aiheeseen taustaa on koottu alan kirjallisuuden ja internetsivujen kuvamateriaalista.Kirjallisessa osiossa paneudutaan Haute Couture ja Prêt-à-porter -ilmiöihin katsauksella historiaan ja kehitykseen. Työssä käsitellään niihin liittyviä sääntöjä ja määräyksiä sekä tarkastellaan ilmiöiden asemaa nykypäivän muotitaloissa.
Opinnäytetyön toiminnalliseksi osaksi on toteutettu kaksi mallistoa, joista kumpikin edustaa yhtä tutkittavista ilmiöistä. Mallistot tulkitsevat suunnittelijan näkemyksiä ilmiöiden luonteesta ja omaa suunnittelijaidentiteettiä. Työssä tarkastellaan Haute Couturen ja Prêt-à-porterin korrelaatiota muotitaloissa ja suunnittelijan omissa mallistoissa.
Lopputuloksena on ymmärrys siitä, että mallistojen yhteneväisyys ja kiertokulku ovat muotitalokohtaisia. Toisissa muotitaloissa Haute Couture -malliston viitteet ovat nähtävissä saman kauden Prêt-à-porter -mallistoissa, mutta yleisemmin ne välittyvät mallistosta toiseen muotimaailmassa yhden kauden viiveellä.