Käytäntöpainotteisen sähköalan opetuksen ja motivoivan arvioinnin kehittäminen
Tomminen, Antti (2012)
Tomminen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303955
Tiivistelmä
Ammatillinen toisen asteen koulutus poikkeaa oppimis- ja opetusympäristönä perustavanlaatuisella tavalla esimerkiksi peruskoulusta tai lukiosta. Opetuksen tavoitteena on ammattilainen, joka osaa oman alansa käytännön työt. Jo tämän lähtökohdan takia ammatillisen koulutuksen on oltava käytäntöpohjaista.
Tämä kehittämishanke on lähtenyt liikkeelle opettajan omakohtaisista kokemuksista, joiden pohjalta on lähdetty kehittämään uudenlaista käytännönläheistä ja motivoivaa opetus- ja arviointimenetelmää. Käytännön syistä varsinaiseksi kohteeksi on valikoitunut sähköalan CAD-kurssi.
Kehittämishankkeen tavoitteet tiivistyvät kahteen elementtiin: opiskelijoiden oman alan ammatilliset taidot kehittyvät ja he opiskelevat entistä motivoituneemmin. Opetusmenetelmän käytäntäpohjaisuus oli uudistuksen keskiössä: opetus sidottiin harjoitustöihin, jotka pitivät sisällään myös teoriaopetuksen. Opiskelijoilla annettiin vapaus toteuttaa harjoitustyöt haluamassa järjestyksessä ja omassa tahdissaan. Motivoimisessa kehityksen kohteena ja edelleen tuloksena oli uudenlainen arviointimenetelmä, joka noudattelee Päivi Atjosen (2007) jatkuvan arvioinnin periaatetta. Arviointi sidottiin harjoitustöihin siten, että tehtyjen töiden määrä ja laatu muodostivat opiskelijan kokonaisarvosanan. Kurssin uudistus toteutettiin kahdessa opiskelijaryhmässä, joista toisessa opiskelijat saivat päivittäin seurata omaa etenemistään arviointitaulukossa. Ryhmien erot kertovat oman edistymisen seuraamisen motivoivasta vaikutuksesta.
Hanke eteni kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kurssin opetusmenetelmät laitettiin uusiksi ja opetus kytkettiin uudenlaiseen arviointiin. Toisessa vaiheessa tehtyjä muutoksia arvioitiin opiskelijoilta saadun palautteen avulla. Hankkeen tuloksia on edelleen tarkoitus jatkojalostaa CAD-kurssin ulkopuolelle.
Tämä kehittämishanke on lähtenyt liikkeelle opettajan omakohtaisista kokemuksista, joiden pohjalta on lähdetty kehittämään uudenlaista käytännönläheistä ja motivoivaa opetus- ja arviointimenetelmää. Käytännön syistä varsinaiseksi kohteeksi on valikoitunut sähköalan CAD-kurssi.
Kehittämishankkeen tavoitteet tiivistyvät kahteen elementtiin: opiskelijoiden oman alan ammatilliset taidot kehittyvät ja he opiskelevat entistä motivoituneemmin. Opetusmenetelmän käytäntäpohjaisuus oli uudistuksen keskiössä: opetus sidottiin harjoitustöihin, jotka pitivät sisällään myös teoriaopetuksen. Opiskelijoilla annettiin vapaus toteuttaa harjoitustyöt haluamassa järjestyksessä ja omassa tahdissaan. Motivoimisessa kehityksen kohteena ja edelleen tuloksena oli uudenlainen arviointimenetelmä, joka noudattelee Päivi Atjosen (2007) jatkuvan arvioinnin periaatetta. Arviointi sidottiin harjoitustöihin siten, että tehtyjen töiden määrä ja laatu muodostivat opiskelijan kokonaisarvosanan. Kurssin uudistus toteutettiin kahdessa opiskelijaryhmässä, joista toisessa opiskelijat saivat päivittäin seurata omaa etenemistään arviointitaulukossa. Ryhmien erot kertovat oman edistymisen seuraamisen motivoivasta vaikutuksesta.
Hanke eteni kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kurssin opetusmenetelmät laitettiin uusiksi ja opetus kytkettiin uudenlaiseen arviointiin. Toisessa vaiheessa tehtyjä muutoksia arvioitiin opiskelijoilta saadun palautteen avulla. Hankkeen tuloksia on edelleen tarkoitus jatkojalostaa CAD-kurssin ulkopuolelle.