Ideasta suunnitteluun : menetelmien ja työkalujen hyödyntäminen projektin suunnittelussa
Mähönen, Jaana; Rantala, Suvi (2012)
Mähönen, Jaana
Rantala, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213632
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoitus oli selvittää, millaisia välineitä ja menetelmiä projektien ideoinnissa ja suunnittelussa voidaan käyttää. Lisäksi selvitettiin, käyttävätkö organisaatiot niitä tai kokevatko ne hyödyllisiksi. Opinnäyte selvitti, ovatko teoriakirjojen mukaiset menetelmät käytetyimpiä ja eteneekö suunnittelu kirjojen mallin mukaisesti. Työssä selvitettiin, osaavatko projektityöntekijät käyttää ideoinnin ja suunnittelun menetelmiä ja koettiinko menetelmien lisäkoulutus tarpeelliseksi.
Opinnäyte koostuu kehittämistehtävästä ja laadullisesta tutkimuksesta. Kehittämistehtävänä oli tehdä KESMA II hankkeen projektisuunnitelmaan taustatyötä kartoittamalla muiden hankkeiden,strategioiden ja toimenpiteiden yhteneväisyyksiä, koska hankkeen tulisi noudattaa sekä alueellisia että Suomen matkailupoliittisia linjauksia ja strategioita. Lisäksi projektisuunnitelmaan tehtiin aikataulutus Gantt-kaavion muodossa ja riskianalyysi. Tutkimus käsitteli projektin ideoinnin ja suunnittelun työkaluja ja menetelmiä. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluja tehtiin yhteensä kahdeksalle hankeasiantuntijalle. Tutkimustuloksia vertailtiin rinnakkain teoriatiedon kanssa.
Alkuodotuksena tutkimukselle oli, että kaikilla organisaatioilla olisi käytössään selkeät työkalut ja menetelmät hankkeiden ideointiin ja suunnitteluun. Laadullisessa tutkimuksessa selvisi, että haastatellut projektiasiantuntijat eivät käyttäneet puhtaasti teoriakirjallisuuden mukaisia menetelmiä. Mielenkiintoiseksi seikaksi työssä nousi vuorovaikutuksen merkitys projektien suunnittelussa; sitä pidettiin suuremmassa arvossa kuin menetelmiä tai työkaluja.
Vuorovaikutuksen merkityksestä projektin suunnittelussa saisi hyvän lisätutkimuksen aiheen. Toinen lisätutkimuksen aihe voisi olla lisäkoulutuksen tarpeen ja sisällön tarkempi kartoitus ja suunnittelu. Tutkimuksen aikana selvisi, että lisäkoulutus voisi olla hyödyllistä ja tarpeen kaikille haastatelluille organisaatioille.
Opinnäyte koostuu kehittämistehtävästä ja laadullisesta tutkimuksesta. Kehittämistehtävänä oli tehdä KESMA II hankkeen projektisuunnitelmaan taustatyötä kartoittamalla muiden hankkeiden,strategioiden ja toimenpiteiden yhteneväisyyksiä, koska hankkeen tulisi noudattaa sekä alueellisia että Suomen matkailupoliittisia linjauksia ja strategioita. Lisäksi projektisuunnitelmaan tehtiin aikataulutus Gantt-kaavion muodossa ja riskianalyysi. Tutkimus käsitteli projektin ideoinnin ja suunnittelun työkaluja ja menetelmiä. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluja tehtiin yhteensä kahdeksalle hankeasiantuntijalle. Tutkimustuloksia vertailtiin rinnakkain teoriatiedon kanssa.
Alkuodotuksena tutkimukselle oli, että kaikilla organisaatioilla olisi käytössään selkeät työkalut ja menetelmät hankkeiden ideointiin ja suunnitteluun. Laadullisessa tutkimuksessa selvisi, että haastatellut projektiasiantuntijat eivät käyttäneet puhtaasti teoriakirjallisuuden mukaisia menetelmiä. Mielenkiintoiseksi seikaksi työssä nousi vuorovaikutuksen merkitys projektien suunnittelussa; sitä pidettiin suuremmassa arvossa kuin menetelmiä tai työkaluja.
Vuorovaikutuksen merkityksestä projektin suunnittelussa saisi hyvän lisätutkimuksen aiheen. Toinen lisätutkimuksen aihe voisi olla lisäkoulutuksen tarpeen ja sisällön tarkempi kartoitus ja suunnittelu. Tutkimuksen aikana selvisi, että lisäkoulutus voisi olla hyödyllistä ja tarpeen kaikille haastatelluille organisaatioille.