Vanhempien esimerkin vaikutus liikuntatottumuksiin kuudesluokkalaisten kertomana
Veikkolainen, Suvi (2012)
Veikkolainen, Suvi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293891
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon kuudesluokkalaisten mielestä heidän vanhempiensa antama esimerkki vaikuttaa heidän liikuntatottumuksiinsa. Tavoitteena oli kartoittaa kuudesluokkalaisten itsensä esiin tuomia ajatuksia vanhempiensa esimerkin vaikutuksista ja merkityksestä liikuntatottumuksiin. Tarkastelun tavoitteena oli myös kartoittaa kuinka paljon kuudesluokkalaiset liikkuvat.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Porin Herralahden koulun kuudesluokkalaiset(N=19). Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi seitsemän avointa kysymystä. Kysymykset käsittelivät varhaisnuorten omia, vanhempien ja perheen liikuntatottumuksia sekä vanhempien varhaisnuorille antamaa kannustusta liikunnassa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustulokset esitettiin sanallisesti ja aineiston alkuperäisiä sitaatteja käytettiin tulosten tukena.
Tutkimustulokset viittaavat vanhempien esimerkin ja perheen yhteisten liikuntatottumusten vaikuttavan varhaisnuorten liikuntatottumuksiin. Tutkimuksessa saatiin selville suurimman osan kohderyhmästä liikkuvan suositusten mukaisesti tai enemmän. Vähän liikkuvia eli alle suositusten liikkuvia oli kohderyhmässä vain muutama. Vanhempien koettiin kannustavan varhaisnuoria liikuntaan monilla eri tavoilla. Vanhempien ja varhaisnuorten liikuntatottumuksia verrattaessa niistä löytyi yhteneväisyyksiä, jotka viittaavat vanhempien esimerkin vaikuttavuuteen. Tutkimuksen tulokset vastaavat aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Porin Herralahden koulun kuudesluokkalaiset(N=19). Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi seitsemän avointa kysymystä. Kysymykset käsittelivät varhaisnuorten omia, vanhempien ja perheen liikuntatottumuksia sekä vanhempien varhaisnuorille antamaa kannustusta liikunnassa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustulokset esitettiin sanallisesti ja aineiston alkuperäisiä sitaatteja käytettiin tulosten tukena.
Tutkimustulokset viittaavat vanhempien esimerkin ja perheen yhteisten liikuntatottumusten vaikuttavan varhaisnuorten liikuntatottumuksiin. Tutkimuksessa saatiin selville suurimman osan kohderyhmästä liikkuvan suositusten mukaisesti tai enemmän. Vähän liikkuvia eli alle suositusten liikkuvia oli kohderyhmässä vain muutama. Vanhempien koettiin kannustavan varhaisnuoria liikuntaan monilla eri tavoilla. Vanhempien ja varhaisnuorten liikuntatottumuksia verrattaessa niistä löytyi yhteneväisyyksiä, jotka viittaavat vanhempien esimerkin vaikuttavuuteen. Tutkimuksen tulokset vastaavat aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia.