Handledning : kvantitativ studie av engelskspråkiga sjukskötarstuderandes upplevelse av praktik
Erlands, Mari (2012)
Erlands, Mari
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303964
Tiivistelmä
Syftet med denna forskning är att ta reda på hur utländska studerande trivs med handledningen på praktikfälten och vad man förväntar sig av handledaren. Det är samtidigt en viktig aspekt att komma ihåg samarbetet mellan studerande och handledare. Frågeställningarna till detta examensarbete är hur upplever utländska studerande handledningen inom vården? Hur upplevde studerande stödet från handledaren under praktiktiden?
Teoretiska utgångspunkter som använts är Benners (1999) syn på handledning och Ekebergs (2009) syn på handledning. Bakgrunden till examensarbetet handlar om handledning och om studerande som svarat på enkäten (Bachelor of Health Care, Degree programme in nursing). Datainsamlingen har gjorts med enkäter som getts till studerande efter en avslutad praktiktid. Resultatet har sedan blivit tolkat med hjälp av deskriptiv statistik. Resultatet ha blivit uppdelat i två underrubriker. Den första är vilket stöd som studerande har fått. Stöd och uppmuntran är en viktig del av praktiktiden. Andra underrubriken är hur studerande upplevde praktiken. Viktigt är att handledaren är medveten om sin roll och han ska därmed vara förberedd när det kommer en ny studerande som ska handledas. Handledningsprocessen ska vara ett samspel där man ger och tar från varandra men att handledaren ska vara förebilden för studerande. Ibland kan handledaren vara stressad på grund av tidsbrist och det kan göra att studerande känner sig utanför eller som en svans för handledaren. Den skickliga utövaren borde klara av att ta hand om studerande och utvärdera studerande. Exempelvis att studerande får återberätta det som han/hon har erfarit så studerande kan förbättra sin skicklighet. The purpose of this research is to find out how foreign students feel about the tutorial in the practice fields and what to expect from the supervisor. An important aspect to keep in mind is also the cooperation between students and tutors. What is the experience of foreign students’ guidance in health care? How did student support from the supervisor during the internship period?
The theoretical starting points used were Benner’s (1999) approach to coaching and Ekberg’s (2009) approach to supervision. The background to the thesis is about coaching and about students who completed the questionnaire (Bachelor of Health Care, Degree Programme in Nursing). The data collection has been made with help of questionnaires given to students upon completion of internship. The result has been interpreted by using descriptive statistics The results have been divided into two sub-headings. The first is the support students have received. Support and encouragement are an important part of the internship. The other subtitle is how students experienced their practice. It is important that the supervisor is aware of his role and he should therefore be prepared when the student showed up to be supervised. The supervision process should be an interaction where one gives and takes from each other but that the supervisor should work as an example for students. Sometimes the supervisor can be stressed due to lack of time and it can make the students feel left out or as a tail for the coach. The skilled practitioner should be able to take care of students and evaluate students. For example, the students will retell what he / she has experienced so that other students can improve their skills.
Teoretiska utgångspunkter som använts är Benners (1999) syn på handledning och Ekebergs (2009) syn på handledning. Bakgrunden till examensarbetet handlar om handledning och om studerande som svarat på enkäten (Bachelor of Health Care, Degree programme in nursing). Datainsamlingen har gjorts med enkäter som getts till studerande efter en avslutad praktiktid. Resultatet har sedan blivit tolkat med hjälp av deskriptiv statistik. Resultatet ha blivit uppdelat i två underrubriker. Den första är vilket stöd som studerande har fått. Stöd och uppmuntran är en viktig del av praktiktiden. Andra underrubriken är hur studerande upplevde praktiken. Viktigt är att handledaren är medveten om sin roll och han ska därmed vara förberedd när det kommer en ny studerande som ska handledas. Handledningsprocessen ska vara ett samspel där man ger och tar från varandra men att handledaren ska vara förebilden för studerande. Ibland kan handledaren vara stressad på grund av tidsbrist och det kan göra att studerande känner sig utanför eller som en svans för handledaren. Den skickliga utövaren borde klara av att ta hand om studerande och utvärdera studerande. Exempelvis att studerande får återberätta det som han/hon har erfarit så studerande kan förbättra sin skicklighet.
The theoretical starting points used were Benner’s (1999) approach to coaching and Ekberg’s (2009) approach to supervision. The background to the thesis is about coaching and about students who completed the questionnaire (Bachelor of Health Care, Degree Programme in Nursing). The data collection has been made with help of questionnaires given to students upon completion of internship. The result has been interpreted by using descriptive statistics The results have been divided into two sub-headings. The first is the support students have received. Support and encouragement are an important part of the internship. The other subtitle is how students experienced their practice. It is important that the supervisor is aware of his role and he should therefore be prepared when the student showed up to be supervised. The supervision process should be an interaction where one gives and takes from each other but that the supervisor should work as an example for students. Sometimes the supervisor can be stressed due to lack of time and it can make the students feel left out or as a tail for the coach. The skilled practitioner should be able to take care of students and evaluate students. For example, the students will retell what he / she has experienced so that other students can improve their skills.