"Me tehdään teatteria!" : lasten osallisuuden tukeminen draaman keinoin
Hiltunen, Rosanna; Korhonen, Annamari (2012)
Hiltunen, Rosanna
Korhonen, Annamari
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044136
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on lasten osallisuuden tukeminen draaman keinoin päiväkodissa. Opinnäytetyön aihe lähti opiskelijoiden yhteisestä kiinnostuksesta varhaiskasvatusikäisiin lapsiin sekä draamatyöskentelyyn. Aihe lasten osallisuus nousi sosiaalipedagogiikasta, johon opiskelijat suuntautuvat Lahden ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmassa. Nykypäivänä lasten osallisuus on yksi kehittämisen kohteista päiväkodin arjessa. Tämä opinnäytetyö on jatkoa vuonna 2010 valmistuneeseen Minna Huhtaranta-Lehtisen opinnäytetyöhön, jossa tutkittiin draamatoiminnan kehittämistä Satakielen päiväkodissa.
Päiväkodin pienryhmälle ohjattiin kuukauden ajan draamaprosessia, jossa otettiin huomioon lasten osallisuus mahdollisimman hyvin. Lapsilta kysyttiin jokaisen toimintakerran jälkeen palautetta, jonka oli tarkoitus ohjata toiminnan kulkua. Menetelminä toteutuksessa käytettiin erilaisia draamallisia harjoituksia ja draamaprosessista muotoutui lasten toiveesta myös teatteriesitys.
Lasten osallisuutta saatiin tuettua opinnäytetyön toteutuksen aikana. Draamaprosessissa lasten palautteet suuntasivat toimintaa ja käytetyt menetelmät oli suunniteltu lapsilähtöisesti. Tällöin lasten äänet tulivat kuuluviin ja lapset pääsivät toteuttamaan itseään. Draamaprosessin loppua kohden lasten osallisuus tuli yhä näkyvämmäksi, kun lapset ottivat oma-aloitteisesti enemmän vastuuta teatteriesityksen rakentamisesta. Osallisuus ilmeni lapsissa eri tavoin, koska lapset olivat luonteeltaan ja persoonaltaan erilaisia. Lisäksi motivaatioon ja aktiivisuuteen vaikutti se, kuinka monta kertaa lapsi oli osallistunut draamatuokioihin. Lasten osallisuutta on helppo tukea, kun vain antaa lapsille tilaa kertoa ideoitaan ja ajatuksiaan.
Päiväkodin pienryhmälle ohjattiin kuukauden ajan draamaprosessia, jossa otettiin huomioon lasten osallisuus mahdollisimman hyvin. Lapsilta kysyttiin jokaisen toimintakerran jälkeen palautetta, jonka oli tarkoitus ohjata toiminnan kulkua. Menetelminä toteutuksessa käytettiin erilaisia draamallisia harjoituksia ja draamaprosessista muotoutui lasten toiveesta myös teatteriesitys.
Lasten osallisuutta saatiin tuettua opinnäytetyön toteutuksen aikana. Draamaprosessissa lasten palautteet suuntasivat toimintaa ja käytetyt menetelmät oli suunniteltu lapsilähtöisesti. Tällöin lasten äänet tulivat kuuluviin ja lapset pääsivät toteuttamaan itseään. Draamaprosessin loppua kohden lasten osallisuus tuli yhä näkyvämmäksi, kun lapset ottivat oma-aloitteisesti enemmän vastuuta teatteriesityksen rakentamisesta. Osallisuus ilmeni lapsissa eri tavoin, koska lapset olivat luonteeltaan ja persoonaltaan erilaisia. Lisäksi motivaatioon ja aktiivisuuteen vaikutti se, kuinka monta kertaa lapsi oli osallistunut draamatuokioihin. Lasten osallisuutta on helppo tukea, kun vain antaa lapsille tilaa kertoa ideoitaan ja ajatuksiaan.