Varahoidon integroiminen Lintulan vuoropäiväkotiin päivystysaikana
Saikkonen, Anja (2012)
Saikkonen, Anja
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054183
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Lintulan vuoropäiväkodin toimintaa ja osallistaa työntekijöitä työn kehittämiseen. Tavoitteena oli kartoittaa henkilökunnan kehittämisajatuksia ja kokemuksia varahoidosta päivystysaikana Lintulan vuoropäiväkodissa ja rakentaa yhdessä työyhteisönä toimintamalli varahoidon integroimistilanteisiin Lintulan vuoropäiväkotiin päivys-tysaikoina.
Varahoidon integroimisen toimintamallin rakentaminen vaati käytännössä kaksi työvaihetta. Nämä vaiheet olivat työntekijöiden ajatusten, kokemusten ja ideoiden selvitysvaihe, jonka jälkeen alkoi varsinainen toimintamallin kehittämisvaihe. Selvitysvaiheen tutkimusmenetelmiä olivat työntekijöiden tuottamat todellisuuskertomukset ja fokusryhmähaastattelu. Lisäksi prosessista käytiin Lintulan vuoropäiväkodissa palautekeskustelu ennen varsinaisen varahoidon integroimistilanteiden toimintamallin tarkentumista.
Varahoidon integroimisen toimintamallissa varahoidon integroimista päädyttiin työyhteisönä kuvaamaan esimiehen, työntekijän ja lapsiryhmien toimintana. Esimies resurssoi ja rekrytoi henkilökuntaa lain ja asetusten edellyttämällä tavalla, tukee työntekijöitä ja toimii yhteyshenkilönä muihin varhaiskasvatusyksiköihin. Työntekijän roolina on tilanteesta riippuen toimia ja tehdä päätöksiä joko itsenäisesti varahoitolasten nimilistan pohjalta tai tehdä päätöksiä toisten työntekijöiden kanssa. Työntekijät käyvät työyhteisössä keskustelua ja tiedottavat toisille työnte-kijöille ja esimiehelle oman lapsiryhmän tilanteesta. Jokainen työntekijä auttaa omalta osaltaan toisia työntekijöitä ja tuo julki niitä asioita, jotka kokonaisuudes-saan edesauttavat varahoidon integroimistilanteiden järjestelyä Lintulan vuoropäiväkodissa. Lisäksi työntekijät käyttävät luovuuttaan suunnitellessaan ja toteuttaessaan vuorohoito- ja varahoitotyötä lapsilähtöisesti Lintulan vuoropäiväkodissa.
Varahoidon integroimisen toimintamallin rakentaminen vaati käytännössä kaksi työvaihetta. Nämä vaiheet olivat työntekijöiden ajatusten, kokemusten ja ideoiden selvitysvaihe, jonka jälkeen alkoi varsinainen toimintamallin kehittämisvaihe. Selvitysvaiheen tutkimusmenetelmiä olivat työntekijöiden tuottamat todellisuuskertomukset ja fokusryhmähaastattelu. Lisäksi prosessista käytiin Lintulan vuoropäiväkodissa palautekeskustelu ennen varsinaisen varahoidon integroimistilanteiden toimintamallin tarkentumista.
Varahoidon integroimisen toimintamallissa varahoidon integroimista päädyttiin työyhteisönä kuvaamaan esimiehen, työntekijän ja lapsiryhmien toimintana. Esimies resurssoi ja rekrytoi henkilökuntaa lain ja asetusten edellyttämällä tavalla, tukee työntekijöitä ja toimii yhteyshenkilönä muihin varhaiskasvatusyksiköihin. Työntekijän roolina on tilanteesta riippuen toimia ja tehdä päätöksiä joko itsenäisesti varahoitolasten nimilistan pohjalta tai tehdä päätöksiä toisten työntekijöiden kanssa. Työntekijät käyvät työyhteisössä keskustelua ja tiedottavat toisille työnte-kijöille ja esimiehelle oman lapsiryhmän tilanteesta. Jokainen työntekijä auttaa omalta osaltaan toisia työntekijöitä ja tuo julki niitä asioita, jotka kokonaisuudes-saan edesauttavat varahoidon integroimistilanteiden järjestelyä Lintulan vuoropäiväkodissa. Lisäksi työntekijät käyttävät luovuuttaan suunnitellessaan ja toteuttaessaan vuorohoito- ja varahoitotyötä lapsilähtöisesti Lintulan vuoropäiväkodissa.