Työhyvinvoinnin mittaaminen koulutuskuntayhtymässä
Ylitalo, Sanna (2012)
Ylitalo, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204094218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204094218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda työhyvinvoinnin mittaristo toimeksiantajalle. Työn toimeksiantajana toimi Hämeenlinnan seudun koulutuskuntayhtymään kuuluva toisen asteen ammatillista koulutusta tarjoava Koulutuskeskus Tavastia. Tavastiassa on aiemmin toteutettu kolmen vuoden välein työhyvinvointimittauksia, mutta käytössä on ollut eri kysely jokaisella mittauskerralla. Nyt toimeksiantaja haluaa luoda mittariston, jota seurataan säännöllisesti ja tuloksia pystytään vertailemaan keskenään.
Työ toteutettiin osittain toiminnallisena opinnäytetyönä. Mittariston kehittämiseen käytettiin työhyvinvoinnin ja sen mittaamisen teoriaa sekä valmiita työhyvinvointikyselyitä ja Tavastiassa aiemmin käytössä olleita kyselyitä. Mittariston rakentamisen tueksi toteutettiin kvalitatiivinen teemahaastattelu, johon osallistui viisi Koulutuskeskus Tavastian henkilöstön edustajaa. Teemahaastattelulla kerättiin mielipiteitä kyselyn ominaisuuksista, rakenteesta sekä aiemmista työhyvinvoinnin kyselyistä.
Tavastia on suuri työnantaja, joten työhyvinvointikyselyssä päätettiin toteuttaa arviointi kolmelta eri tasolta, koko kuntayhtymän, oman osaston ja vastaajan itsensä näkökulmista. Tärkeimpänä asiana nähtiin, että kysely olisi mahdollisimman kattava ja kysymykset olisivat kaikilta työhyvinvoinnin osa-alueilta. Kyselyssä vastaukset annetaan 5-portaisella asteikolla (0=ei kokemusta asiasta, 1= täysin eri mieltä… 5= täysin samaa mieltä), mutta kyselyssä korostetaan myös sanallisen palautteen merkitystä, jota vastaaja voi antaa jokaisen kysymyksen jälkeen täsmentääkseen asteikko vastaustaan.
Työ toteutettiin osittain toiminnallisena opinnäytetyönä. Mittariston kehittämiseen käytettiin työhyvinvoinnin ja sen mittaamisen teoriaa sekä valmiita työhyvinvointikyselyitä ja Tavastiassa aiemmin käytössä olleita kyselyitä. Mittariston rakentamisen tueksi toteutettiin kvalitatiivinen teemahaastattelu, johon osallistui viisi Koulutuskeskus Tavastian henkilöstön edustajaa. Teemahaastattelulla kerättiin mielipiteitä kyselyn ominaisuuksista, rakenteesta sekä aiemmista työhyvinvoinnin kyselyistä.
Tavastia on suuri työnantaja, joten työhyvinvointikyselyssä päätettiin toteuttaa arviointi kolmelta eri tasolta, koko kuntayhtymän, oman osaston ja vastaajan itsensä näkökulmista. Tärkeimpänä asiana nähtiin, että kysely olisi mahdollisimman kattava ja kysymykset olisivat kaikilta työhyvinvoinnin osa-alueilta. Kyselyssä vastaukset annetaan 5-portaisella asteikolla (0=ei kokemusta asiasta, 1= täysin eri mieltä… 5= täysin samaa mieltä), mutta kyselyssä korostetaan myös sanallisen palautteen merkitystä, jota vastaaja voi antaa jokaisen kysymyksen jälkeen täsmentääkseen asteikko vastaustaan.